این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۱۱، شماره ۳۳، صفحات ۱۷-۲۲
عنوان فارسی
کایزن و بهبود عملکرد کارکنان: مطالعه ی موردی پلی کلینیک مرکزی صنعت نفت فارس
چکیده فارسی مقاله
مقدَمه: کایزن نگرشی ست مبتنی بر عقل سلیم که با استفاده از خرد جمعی کارکنان، تغیرات کوچک، فراگیر و هدفمند را بنیان می نهد. امروزه بسیاری از سازمان ها و شرکتهای موفق بهرهوری و پویایی سازمانی خود را مدیون به کارگیری نظامهای بهبود از جمله کایزن میدانند. هدف این پژوهش معرفی و استقرار الگوی کایزن عملیاتی؛ و مطالعه ی تاثیرپذیری عملکرد کارکنان پلی کلینیک مرکزی صنعت نفت فارس از این الگو بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه ی مداخله ای ؛ با کارگیری یک مدل اجرایی در پلی کلینیک مرکزی صنعت نفت فارس است. جهت سنجش تاثیر مداخله از روش پیش آزمون- پس آزمون با استفاده از ابزار پرسشنامه ی عملکرد بهره گیری شده است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی کارکنان سازمان مورد مطالعه (176 نفر) بوده است. یافته ها: نتایج پژوهش حاکی ست که از نظر سرپرست مستقیم افراد تحت مطالعه، در پنج بعد عملکردی یعنی: کیفیَت کار، همکاری، وقت شناسی، خلاقیَت و اعتمادپذیری میان نتایج قبل و بعد از استقرار الگو تفاوت های معناداری مشاهده شده است (001/0p<) که نشان از ارتقای سطح عملکرد کارکنان در این ابعاد دارد. ولی در دو بعد کمیَت کار (61/0p=)و دانش شغلی (66/0p=) تفاوت معناداری مشاهده نشده است. نتیجه گیری: سادگی و فراگیر بودن الگوی کایزن و در عین حال تاثیر شگرف آن در اصلاح فرایند ها و بهسازی محیط کار؛ موجب ارتقای عملکرد کارکنان درسازمان مورد مطالعه شده است. این بهبود مستقل از سن، جنس و تحصیلات افراد مورد مطالعه است. بنابراین الگوی کایزن قابلیت گسترش به تمام لایه های سازمانی را داشته و می تواند تغییرات دامنه داری را در سطح فرد، سازمان و حتَی جامعه به وجود آورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Kaizen & Staff performance improvement A case study of Fars Oil Industry, central polyclinic
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Kiazen is an approach based on common sense that establish small, comprehensive and targeted changes by staff's common wise. Nowadays most successful organizations and companies owe their productivity and dynamicness to implementation of improvement systems such as kiazen. The present research was aimed to introduce and establish of kiazen operational model, and studying its effects on staff's performance in Fars Oil Industry(F.O.I) central policlinic. Methods: the present study is an interventional study, executed by applying an operational model in F.O.I central policlinic. We used pre & post test method to assess the effects of intervention, using performance questionnaire for 176 studied people in under study organization. Results: Our findings showed that according to direct chief of studied staffs there is a significant difference between the five performance dimensions: work quality, cooperation, timeliness, innovation and reliability before and after the implementation of the model(p< 0.001) indicated the improvements of staff's performance in these dimensions. Although no significant difference were observed in two dimensions work quantity (p=0.61) and work knowledge (p=0.66). Conclusion: simplicity and comprehensiveness of kaizen model and simultaneously its dramatic effects on improvement of processes and productivity of work environment has resulted in improvement of staff's performance in under studying organization. This improvement is independent from staff's age, gender, and education. We concluded that kaizen model is extendable to organizational levels, and could result in wide changes in individuals, organizations and even society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسلم شریفی | m sharifi
بهمن نیکپور | b nikpour
فیض اله اکبری | f akbari
فرشته مجلسی | f majlesi
عباس رحیمی | a rahimi
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-181&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات