این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۳۳۴-۳۴۳

عنوان فارسی مدل یابی تاثیر محیط یادگیری و توافق استاد- دانشجو بر هویت‌یابی حرفه‌ای دانشجویان رشته علوم پزشکی اردبیل
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هویت‌یابی حرفه‏ای به عنوان یک فرایند اجتماعی در جهت تعریف فرد از خود و جامعه حرفه‏ای از فرد، متاثر از عوامل محیطی، فردی و نهادی متفاوتی است. مطالعه حاضر در این راستا با هدف شناسایی مدلی برای بررسی نقش محیط یادگیری و توافق استاد- دانشجو در پیش­بینی هویت‌یابی حرفه‌ای دانشجویان پزشکی انجام گرفت. روش ها: این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان علوم پزشکی اردبیل بود که با استفاده از جدول مورگان در نهایت به‌صورت تصادفی تعداد 227 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های ارزیابی محیط یادگیری املا دی. تاکر و ملیسا کی. لوی، توافق استاد-دانشجوی ویلسون و رایان (2010) و منزلت هویت تحصیلی واز و ایزاکسیون (2008) استفاده شد و به‌منظور پاسخگویی به سؤالات تحقیق از آزمون‌های آماری تی، همبستگی و مدل‌سازی معادلات ساختاری در محیط LISREL   و  SPSS استفاده گردید.   یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که محیط یادگیری بر میزان توافق استاد-دانشجو و همچنین از طریق توافق استاد-دانشجو بر هویت‌یابی موفق حرفه‌ای دانشجویان تأثیر معنادار دارد و 185/0 تغییرات رفتار هویت‌یابی دانشجویان را تبیین می‌کند. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر تأثیر معنادار محیط یادگیری با نقش میانجی‌گری توافق استاد دانشجو بر هویت‌یابی حرفه‌ای دانشجویان علوم پزشکی را نشان داد. از این رو، محیط یادگیری از طریق ادراکات دانشجویان و نیز مشارکت دانشجویان بر هویت‌یابی موفق دانشجویان علوم پزشکی تأثیر معناداری دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله محیط یادگیری، توافق استاد-دانشجو، هویت‌یابی حرفه‌ای، دانشجویان علوم پزشکی

عنوان انگلیسی Modeling the impact of learning environment and professor-student rapport on professional identification of medical students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: Introduction: Professional identification as a social process in order to define the individual and the professional community of the individual is affected by different environmental, individual and institutional factors. The aim of this study was to identify a model for examining the role of learning environment and professor-student rapport in predicting the professional identification of medical students. Method: This research is descriptive and correlational in terms of applied purpose and in terms of data collection. The statistical population included all students of Ardabil medical sciences that using Morgan table, 227 people were randomly selected as a sample. To collect information from spelling learning environment assessment questionnaires. Tucker and Melissa Key. Levy, Wilson and Ryan (2010) and Waz and Izason (2008) academic identity were used, and t-test, correlation and structural equation modeling tests in LISREL and SPSS were used to answer the research questions. Findings: Findings showed that the learning environment has a significant effect on the degree of teacher-student rapport and also through professor-student rapport on successful identification of students' professions and explains 0.185 changes in student identification behavior. Conclusion: The findings of the present study indicate a significant contribution of the learning environment in predicting the professional identification of medical students through professor-student rapport. Therefore, it can be concluded that the learning environment through students 'perceptions as well as students' participation has a significant effect on the successful identification of medical students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله learning environment, professor-student rapport, professional identification, medical students.

نویسندگان مقاله حسین تقوی | Hosein Taqavi


حجت لایق | Hojat Layegh


حسن باشکوه اجیرلو | Hasan Bashokooh Ajirloo



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2969-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات