این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۳۴۴-۳۵۱

عنوان فارسی مقایسه‌ اثربخشی تنظیم هیجان مدل گروس با توانبخشی شناختی بر رفتارها و نگرش های خوردن ناسالم در دانش آموزان نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه‌/‌بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مقایسه ­اثربخشی مدل تنظیم هیجان گروس با توانبخشی شناختی بر رفتارها و نگرش­های خوردن ناسالم در دانش آموزان نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه­ و ­بیش فعالی انجام شد. روش ها:  طرح پژوهشی از نوع نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان نوجوانان 14 تا 18 ساله که توسط کارشناسان مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهر کرمانشاه مبتلا به اختلال نارسایی توجه­ و ­بیش فعالی تشخیص داده شده بودند که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد  36 نفر از آنها انتخاب شد و  به طور تصادفی در سه گروه درمان تنظیم هیجان گروس، درمان توانبخشی شناختی و گروه کنترل قرار گرفتند. به یک گروه آزمایش درمان‌ تنظیم هیجان به مدت 8 جلسه (هفته ای یک جلسه 90 دقیقه ای) و دیگر گره آزمایش درمان توانبخشی شناختی به مدت 12 جلسه (هفته ای دو جلسه 60 دقیقه ای) و گروه کنترل هیچ کدام از دو درمان را دریافت نکردند. برای سنجش سطح رفتارها و نگرش­های خوردن ناسالم در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون از مقیاس بازخورد خوردن ویلیامسون  استفاده شد. نهایتا داده‌های حاصل با استفاده از نرم‌افزار SPSS  نسخه 23 و به کمک تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبیLSD   تجزیه ‌و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد هر دو درمان در پس‌آزمون نسبت به گروه کنترل اثر بخشی معناداری بر کاهش رفتارها و نگرش­های خوردن ناسالم در دانش آموزان نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه­ و ­بیش فعالی داشتند (P< 0/001). جالب اینکه بین اثربخشی دو درمان مذکور تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: یافته‌های مذکور نشانگر سودمندی درمان‌های تنظیم هیجان گروس و توانبخشی شناختی بر کاهش رفتارها و نگرش­های خوردن ناسالم در دانش آموزان نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه­ و ­بیش فعالی است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم هیجان، توانبخشی شناختی، رفتارها و نگرش‌های خوردن ناسالم، بیش فعالی، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Comparison of the effectiveness of Gross Model emotion regulation with cognitive rehabilitation on reducing unhealthy eating behaviors and attitudes in adolescents students with attention deficit / hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Since individuals with  hyperactivity disorder and hyperactivity are more likely to perform some unhealthy behaviors than normal people, this study Done aimed to Comparison of the effectiveness of Gross Model emotion regulation with cognitive rehabilitation on reducing unhealthy eating behaviors and attitudes in adolescents students with attention deficit / hyperactivity disorder. Methods: The research design was semi-experimental with pre-test and post-test. The study population consisted of adolescents students 14 to 18 years old diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder by Kermanshah education counseling experts. That 36 people were selected by avablity sampling method and were randomly divided into three groups: Gross emotion regulation therapy, cognitive rehabilitation therapy and control group. One experimental group received emotion regulation therapy for 8 sessions (90 minute session a week) and the other node received 12 sessions of cognitive rehabilitation therapy (60 minute two sessions a week) and the control group not received treatment. Williamson Eating Scale was used to measure the level of unhealthy eating behaviors and attitudes in two pre-test and post-test stages. Finally, the data were analyzed by SPSS-23 using one way ANOVA and LSD test. Results: The results showed that both posttest treatments Compared to the control group had a significant effect on decreasing unhealthy eating behaviors and attitudes in adolescents students with attention deficit / hyperactivity disorder (P < 0.001). Interestingly, there was no significant difference between the efficacy of the two treatments. Conclusion: These findings indicate the effectiveness of Gross Emotion Regulation Therapy and Cognitive Rehabilitation on the reduction of unhealthy eating behaviors and attitudes in adolescents students with attention deficit / hyperactivity disorder. These findings, while 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion regulation, Cognitive rehabilitation, unhealthy eating behaviors and attitudes, hayperactiv, students

نویسندگان مقاله پیمان حاتمیان | peyman hatamian
https://orcid.org/0000-0001-7147-6733
تربیت مدرس

کاظم رسول زاده طباطبایی | kazem tabatabaei
https://orcid.org/0000-0002-3980-831X
تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1481-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات