این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۳۵۲-۳۶۱

عنوان فارسی تاثیر مداخله آموزشی-درمانی با رویکرد آدلری بر ارتقاء ابعاد سرمایه روانشناختی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برخورداری دانشجویان از سرمایه روانشناختی با پیامدهای مثبت زیادی همراه است. سرمایه روانشناختی،  عاملی مهم در کاهش فرسودگی تحصیلی و اهمال کاری دانشجویان و نیز افزایش اشتیاق تحصیلی به شمار می رود. هدف پژوهش حاضر، تاثیر مداخله آموزشی-درمانی با رویکرد آدلری بر ارتقاء ابعاد سرمایه روانشناختی(شامل امیدواری، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی) در دانشجویان بود. روش ها: پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی با طرح  ‌‌پیش آزمون ‌-‌ پس آزمون و گروه کنترل با پیگیری یک ماهه ‌بود.. به منظور انجام پژوهش، از بین کلیه دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان، پردیس دخترانه رسالت شهر زاهدان در  سال تحصیلی98- 97 که در پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز(2007) نمرات پایینی گرفته بودند، نمونه ای هدفمند به حجم 30 نفر انتخاب و  به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) جاگماری شدند. آزمودنی های گروه آزمایش به ‌مدت ‌‌10 جلسه‌‌90 دقیقه‌ای‌  تحت  مداخله آموزشی-درمانی بر اساس رویکرد آدلر-درایکورس-شوناکر  قرار گرفتند و‌ گروه کنترل در این مدت هیچ آموزشی دریافت نکرد. پس از ‌اتمام ‌جلسات آموزش، آزمودنی های هر دو گروه آزمایش و کنترل در معرض ‌پس آزمون ‌و‌ یک‌ ماه‌ بعد‌، ‌تحت آزمون ‌پیگیری‌  قرار گرفتند. . برای تجزیه و تحلیل داده‌ها  از  آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره(مانکوا)  و تک متغیره(آنکوا) با استفاده از  نرم افزار SPSS_23  استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان‌ داد که میانگین ‌نمره‌های ابعاد سرمایه روانشناختی شامل امیدواری، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی در‌ گروه‌ آزمایش‌ در‌ مراحل پس‌آزمون ‌و پیگیری‌ در ‌قیاس ‌با‌ گروه‌ کنترل به طور معناداری‌ افزایش‌یافته ‌است که نشان‌دهنده بهبود سرمایه روانشناختی در گروه آزمایش تحت مداخله آموزشی بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که مداخله آموزشی-درمانی با رویکرد آدلر- درایکورس- شوناکر می تواند در بهبود سرمایه روان شناختی دانشجویان موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مداخله آموزشی- درمانی، رویکرد آدلری، سرمایه روانشناختی، دانشجویان، دانشگاه

عنوان انگلیسی The effect of educational-therapeutic intervention with Adlerian approach on improving the dimensions of students’ psychological capital
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:  Students' psychological capital has many positive consequences. Psychological capital is an important factor in reducing academic burnout and student procrastination as well as increasing academic motivation. This study aimed to examine the effect of an educational-therapeutic intervention with Adler's approach on improving the dimensions of psychological capital (including hope, optimism, resilience, and self-efficacy) among university students. Methods: The current study was quasi-experimental followed by a pretest-posttest design and a control group with a one-month follow-up. To carry out the present study, among all university students-teachers of Farhangian University who obtained low scores on Luthans Psychological Capital Questionnaire (2007) at Resalat Campus for girls in Zahedan in the academic year 2018-2019, a purposeful sample consisting of 30 people was randomly selected and assigned to an experimental group and a control group (each including 15 people). The subjects in the experimental group took part in ten 90-minute sessions of the educational-therapeutic intervention conducted based on the Adler, Dreikurs, and Shoenaker's approach; however, the control group did not receive any training. After completing all the training sessions, the subjects in both experimental and control groups were subjected to the posttest and the one-month follow-up. To analyze the data, a multivariate analysis of covariance (MANCOVA) and a univariate analysis of covariance (ANCOVA) were applied using SPSS ver. 23. Results: The results indicated that mean scores of the dimensions of psychological capital, including hope, optimism, resilience, and self-efficacy, of the experimental group obtained in the posttest and the follow-up stages significantly increased compared to those of the control group, which showed an improvement in psychological capital in the experimental group which occurred due to the educational intervention. Conclusion: Accordingly, it can be concluded that this educational-therapeutic intervention with the Adler, Dreikurs, and Shoenaker's approach can be effective in improving university students' psychological capital.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله educational-therapeutic intervention, Adler’s approach, psychological capital, students, University

نویسندگان مقاله اله نظر علی صوفی | Allah nazar Alisofi
Resalat pardis
پردیس رسالت

احمد میرگل | Ahmad Mirgol
Payam Noor University of Zahedan
دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1943-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات