این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۳۸۷-۳۹۴

عنوان فارسی رابطه اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و پایستگی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی رابطه اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی با سرزندگی تحصیلی  انجام گرفت. روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را کلیه‌ی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی رشت در سال‏تحصیلی 98-1397 تشکیل می دادند که از میان آنها 200 دانشجو به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ی سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی‌زاده (1391)، پرسشنامه‏ی تاب‌آوری تحصیلی ساموئلز (2004)، پرسشنامه‌ی اشتیاق تحصیلی اسکاوفیلی و همکاران (2002) و پرسشنامه‌ی کمک طلبی آموزشی پیتریچ و همکاران (1991) پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج: یافته‌ها نشان داد که بین اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی با سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطه‌ی مثبت معناداری وجود دارد.  همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 23 درصد از کل واریانس سرزندگی تحصیلی دانشجویان براساس متغیرهای اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی قابل پیش‌بینی است (01/0>p). نتیجه گیری: بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشجویان می‌باشد که لزوم توجه مسئولین و دست‏اندرکاران نظام آموزشی را به سوی اینگونه متغیرها طلب می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی، تاب‌آوری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، دانشجویان.

عنوان انگلیسی The Relationship between Academic Attitude, Academic Aid and Academic Achievement with Academic Life of Medical Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The purpose of this study was to investigate the relationship between academic achievement, academic achievement and academic resilience with academic vitality. Methods: The research method was descriptive correlational. The statistical population of the study consisted of all students of Rasht University of Medical Sciences in the academic year of 2017-2018 among which 200 students were selected by cluster random sampling method and Hussain Chari and Dehghanizadeh (2012) academic vitality questionnaire, Samuels (2004) Academic Resiliency Questionnaire, the Scavophilia et al. (2002) Academic Resistance Questionnaire, and the Peterich et al (1991) Educational Assistance Questionnaire were answered. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis. Results: The findings showed that there is a significant positive relationship between academic achievement, academic achievement, and academic resilience with students' academic vitality. Also, the results of regression analysis revealed that approximately 23% of the total variance of students' academic life was predictable based on the variables of academic desire, academic help and academic resilience (p < 0.01). Conclusions: Therefore, it can be concluded that academic enthusiasm, academic help and academic resilience are variables related to students' academic vitality that require attention of educational authorities and authorities towards such variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic aspiration, Academic seeking, Academic resilience, Academic vitality, Students.

نویسندگان مقاله محمد صابری | mohammad saberi
Payam Noor University, Ramsar Branch
دانشگاه پیام نور رامسر

آمینه محمدی | amineh mohammadi
universiti of mohaghegh ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

محمدصادق شیرین کام | mohammad sadegh shirinkam
Allameh Tabataba&apos;i University
دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2597-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات