این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۵، صفحات ۲۶۸-۲۷۵

عنوان فارسی ارتباط تیپ های شبانه روزی با عملکرد تحصیلی، استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نوع ریتم های شبانه روزی فرد در حفظ سلامتی و همچنین بهبودی از بیماری اهمیت زیادی دارد. در دانشجویان سلامت روانی عامل مهمی در پیشرفت تحصیلی می باشد لذا  هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط ریتم های شبانه روزی با عملکرد تحصیلی، استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان می باشد. روش کار: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ یﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ - مقطعی است که بر روی 322 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال1396 انجام شد. ابزارهای مورد استفاده فرم اﻃﻼﻋﺎت دﻣﻮﮔﺮاﻓﯿﮏ، پرسشنامه صبحگاهی-شامگاهی هورن و استنبرگ و پرسشنامه DASS-21 بود. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری تی مستقل و همبستگی پیرسون با بهره گیری از نرم افزارSPSS  نسخه 16 انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد اکثریت دانشجویان(6/82 درصد) از نظر تیپ شبانه روزی ریتم متعادل داشتند. همچنین اکثر آنان سطح متوسطی از استرس، اضطراب و افسردگی را دارا بودند. نتیجه آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین ریتم­های شبانه روزی با استرس(004/0 P=) و افسردگی (007/0 P=) ارتباط آماری معناداری وجود دارد در حالی که بین ریتم­های شبانه روزی با عملکرد تحصیلی(61/0P=) و اضطراب( 19/0 P=) ارتباط آماری معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: با توجه به ارتباط بین ریتم­های شبانه روزی با نمره استرس و افسردگی دانشجویان، ضرورت برنامه­ریزی و توجه بیش­تر به برنامه­های آموزشی و فوق برنامه پیشنهاد می­گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تیپ های شبانه روزی، عملکرد تحصیلی، استرس، اضطراب، افسردگی

عنوان انگلیسی The Relationship Between Circadian Rhythm with Academic Performance, Stress, Anxiety and Depression Among Students of Gonabad University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Type of circadian rhythm and also recovery after illness are important to keep individuals healthy. Mental health is an important factor in educational progression of students, so the purpose of present study was to investigate the relationship between Circadian rhythms with Academic Performance, stress, anxiety and depression of students. Methods: Present research is a cross-sectional study conducted on 322 students of Gonabad University of Medical Sciences in 1396. The instruments used were demographic questionnaire, Morningness Eveningness Questionnaire and DASS-21. Data analysis was performed using descriptive statistics, independent t-test and Pearson correlation using SPSS version 16 software. Results: Results indicated majority of students (82.6%) had a balanced rhythm in terms of circadian rhythm. Also, most of them had a moderate level of stress, anxiety and depression. The results of pearson correlation test showed that there was a significant relationship between circadian rhythms with stress (P = 0.004) and depression (P=0.007), while between the circadian rhythms with academic performance (P=0.61) and anxiety (P=0.19) were not statistically significant. Conclusion: According the correlation between circadian rhythm with scores of stress and depression of students, necessity of planning and paying more attention to the educational and extracurricular programs is suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Circadian rhythm, Academic Performance, Stress, Anxiety, Depression

نویسندگان مقاله حبیب شارعی نیا | Habib Shareinia
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

آرزو قویدل | Arezoo Ghavidel
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

شمیم پاسندی | Shamim Pasandi
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

نجمه فرزام | Najmeh Farzam
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

مریم رمضانی | Maryam Ramezani
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

سعید عرفان پور | Saeed Erfanpoor
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

نجمه ابراهیمی | Najmeh Ebrahimi
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1910-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات