این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۴، شماره ۵، صفحات ۳۱۳-۳۲۲
عنوان فارسی
واکاوی اهداف طراحی برنامه درسی مهارتهای مطالعه و یادگیری برای دانشجویان دوره کارشناسی در نظام آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آگاهی از مهارتهای مطالعه و یادگیری یکی از مهمترین راهکارهای عملی در راستای بهبود کیفیت آموزش و توانمند سازی دانشجویان در کسب موفقیت تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر واکاوی اهداف طراحی برنامه درسی مهارتهای مطالعه و یادگیری برای دانشجویان دوره کارشناسی در نظام آموزش عالی ایران بود. روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای قراردادی انجام شد. مشارکت کنندگان را، 15 نفر از متخصصان روانشناسی تربیتی و علوم تربیتی در سال تحصیلی(98-97) و 18 سند مکتوب مرتبط با مهارتهای مطالعه و یادگیری شامل شدند. برای انتخاب افراد ازروش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته تا مرحله اشباع، گردآوری و با نرم افزار MAXQDA10 تجزیه و تحلیل داده ها انجام شد. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافته ها شامل118 کد اولیه بود، که در نهایت با ادغام کدها 33کدنهایی،7 زیر طبقه و در2طبقه اصلی ارائه گردید؛که طبقه اصلی« ارتقا سطح توانایی فردی» شامل زیر طبقات:« بالا بردن سطح خویشتن نگری و خودبهره وری»، «بالا بردن سطح توانمندی حافظه و یادگیری اثربخش»،« ایجاد شوق و انگیزه در یادگیری»و «توجه به استعدادهای فطری و ذاتی»و طبقه اصلی« کیفی سازی آموزشی» با زیر طبقات« ارتقاء کیفیت آموزشی در آموزش عالی»، «تربیت دانشجوی منتقد و نقد پذیر»و « مدیریت زمان» را شامل شدند. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت آشنایی دانشجویان با مهارتهای مطالعه ویادگیری که موجب ارتقاء سطح عملکرد و پیشرفت تحصیلی آنها می شود، پیش بینی درسی تحت عنوان مهارتهای مطالعه و یادگیری در برنامه درسی دانشجویان دوره کارشناسی ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
1. طراحی برنامه درسی،2. مهارتهای مطالعه و یادگیری، 3. دوره کارشناسی ، 4. نظام آموزش عالی
عنوان انگلیسی
Research to design the scopes of curriculum for study skills and learning of under graduated students in the Iranian higher education system
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction:One of the most important practical approaches is awareness of study and learning skills in order to improve the quality of learning and empowering students to reach the success in education. The aim of present research is to design the scopes of curriculum for the study skills and learning of under graduated students in the Iranian higher education system. Method: Present research accomplished by qualitative approach and content analysis method. Participants were included 15 Specialists in educational psychology and educational sciences in the academic year(97-98) and 18 Written document related to study and learning skills. Targeted sampling was used to select individuals. Data were collected through the semi-structured interviewers up to the saturation stage and analyzed with the MAXQDA 10 software. Results:The consequences of the analysis were consisting of 118 initial codes that are given finally with the combination of codes, 33 final codes, 7 substratum and 2 main stratums. The main stratum were consisting of substratum Improving the level of individual ability (raising the level of self-esteem and self-productivity), (increasing the level of memory ability and effective learning), (creating enthusiasm and motivation in learning) and (paying attention to innate and natural talents), the main substratum(educational quality) associated with substratum (improving the quality of education in higher education), (training critical and critique students) and (time management) were included. Conclusion:Due to the awareness of students with study and learning skills that improves their level of performance and academic achievement, it is necessary to predict the course of study and learning skills in the under graduated student curriculum.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
1.Curriculum design, 2. Study and learning skills, 3.under graduated, 4. Higher education system
نویسندگان مقاله
تالیا ترابی | Taliya Torabi
Islamic of Iran University
دانشگاه آزاد اسلامی
علی اصغر بیانی | Ali Asghar Bayani
Islamic of Iran University
دانشگاه آزاد اسلامی
حسن صائمی | Hasan Saemi
Islamic of Iran University
دانشگاه آزاد اسلامی
حمزه اکبری | Hamze Akbari
Islamic of Iran University
دانشگاه آزاد اسلامی
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2777-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات