این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۴، شماره ۵، صفحات ۳۲۳-۳۳۳
عنوان فارسی
طراحی مدل اهداف برنامه درسی مبتنی بر عدالت آموزشی در آموزش عالی ایران: پژوهش کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش عالی یکی از مهم ترین مکان هایی هست که در ترویج عدالت و آموزش آن نقش مهمی ایفا می کند.اگرچه استراتژی های خاصی برای برقراری عدالت آموزشی به وسیله متخصصان به کار گرفته شده است،اما وجود بی عدالتی های آموزشی،بیانگر آن است که بسیاری از این استراتژی ها،ناموفق بوده اندو نیاز به تغییر نگرش و استراتژی های جدید آموزشی در اجزای برنامه درسی توسط متخصصان،کاملا مشهود است.لذا هدف این پژوهش طراحی اهداف برنامه درسی مبتنی بر عدالت آموزشی در آموزش عالی می باشد. روشها: این پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد روش اصلی گردآوری اطلاعات،مصاحبه نیمه ساختار یافته بود.محیط پژوهش شامل 13نفر ازمتخصصان حوزه برنامه درسی و تعلیم و تربیت بوده که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب انتخاب شدند.برای بدست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد.نتایج تحلیل داده ها در طی سه مرحله،کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی با کمک نرم افزار MAXQDA12به مفاهیم مجزا تفکیک شدند. یافتهها: یافته ها حاکی از آن است که عدم نگرش عادلانه مسوولین در تدوین اهداف و محتوای برنامه درسی آموزش عالی،همچنین بی توجهی به متخصصین حوزه برنامه درسی، متاثرنبودن آموزش عالی از نیازهای آینده جامعه و فقدان نیازسنجی در گستره ملّی،از جمله مواردی هستند که مانع توسعه عدالت آموزشی در آموزش عالی می شوند. نتیجهگیری: برای رسیدن به عدالت آموزشی در آموزش عالی بهتر است هنگام تصمیم گیری برای تدوین اهداف و بازنگری سرفصلها به علائق و استعدادهای داوطلبین توجه شود،برنامه های درسی با بازار کار،صنعت و تجارت مرتبط شود و آموزش متناسب با نیازهای دانشجویان و جامعه باشد ،توجه ویژه به تخصص اساتید و نظرخواهی از همه اساتید برای تدوین برنامه درسی،صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش عالی، اهداف، برنامه درسی، عدالت آموزشی
عنوان انگلیسی
Designing Curriculum Objectives Based on Educational Justice in Iranian Higher Education: Qualitative Research
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Higher education is one of the most important places that plays an important role in promoting educational justice. Although special strategies have been used by experts to establish educational justice, the existence of educational injustices indicates that many of these strategies have failed and the need to change attitudes and new educational strategies in the curriculum components by professionals is quite evident. Therefore, the purpose of this study was to design curriculum objectives based on educational justice in higher education. Methods: This research was conducted in a qualitative manner using a strategy based on grounded theoty approach. The main method of data collection was semi-structured interviews. The research environment consisted of 13 experts in the field of curriculum and education using purposive sampling. In order to obtain the validity of the data, two methods of reviewing the participants and reviewing the non-participating experts in the research were used. The data analysis in three stages, open coding, axial coding and selective coding were done with the help of MAXQDA12 software. Results: The findings indicated that the lack of fair attitude of officials in formulating the goals and content of higher education curriculum, as well as inattention to experts in the field of curriculum, higher education is not affected by the future needs of society and lack of needs assessment at the national level are hindering the development of educational justice in higher education. Conclusion: In order to achieve educational justice in higher education, it is better to pay attention to the interests and talents of volunteers when deciding to formulate goals and review topics. Curricula should be related to the labor market, industry and trade, and education tailored to the needs of students and society. Pay special attention to the expertise of professors and consult all professors to develop a curriculum.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
higher education, goals, curriculum, educational justice
نویسندگان مقاله
محبوبه سیدی | mahboobe seyedi
دانشگاه آزاد اسلامی،اردستان
فرزانه واصفیان | farzane vasefian
دانشگاه آزاد اسلامی،میمه
مهدی کشاورزی | mehdi keshavarzi
Islamic Azad University, iranshahr Branch, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی،ایرانشهر
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2858-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات