این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۱۹۹-۲۰۷

عنوان فارسی تبیین پدیدارشناسانه اصول برنامه درسی انفرادی شده با تاکید بر تجربه یادگیری شرکت کنندگان در کنکور سراسری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برنامه درسی انفرادی­شده، بعد مهم و اساسی در هدایت تجارب یادگیری و کسب نتایج موفق در اررزشیابی­های آموزشی است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی اصول این برنامه انجام شد، بدین منظور تجارب یادگیری دانش­آموختگانی که آزمون ورودی دانشگاه(کنکور سراسری) را تجربه کرده­اند، مورد بررسی قرار گرفت. روش ها: در این مطالعه از روش کیفی از نوع پدیدارشناسی استفاده شده­است. شرکت­کنندگان این مطالعه، دانش­آموختگان دوره متوسطه دوم که در کنکور 1397 شرکت کرده­اند، بودند؛ و با نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. نمونه­گیری تا زمان رسیدن به مرحله اشباع، ادامه یافت و در نهایت به 18 نفر رسید. اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق جمع­آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها با نرم­افزار تحلیل داده­های کیفی مکس­کیودا و بر اساس روش 7 مرحله­ای کلایزی انجام گردید. یافته­ ها: از نتایج این مطالعه اصول برنامه درسی انفرادی­شده استخراج شد. این اصول در قالب سه کد مفهومی اصلی: منابع شناختی، منابع روان­شناختی و منابع حمایتی؛ و 16 کد مفهومی فرعی دسته­بندی شدند. ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ نتیجه ­گیری: بر اساس یافته­ها، آن­چه از تجربه یادگیری دانش­آموزانی که در کنکور سراسری شرکت کرده­اند، درک می­شود؛ این است که منابع شناختی، منابع روان­شناختی و منابع حمایتی به عنوان اصول برنامه درسی انفرادی­شده، نتایج کنکور سراسری را تحت تأثیر قرار می­دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اصول برنامه درسی انفرادی شده، تجربه یادگیری، دانش آموزان، کنکور سراسری

عنوان انگلیسی Phenomenological Explanation of Individualized Curriculum Principles with Emphasis on the Learning Experience of Participants in University Entrance Exam
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: the individualized curriculum is an important dimension in guiding learning experiences and achieving successful results in educational evaluations. The present study was conducted with the aim of identifying the principles of this program; for this purpose, the learning experiences of graduates who have experienced the university entrance examination (national entrance examination) were examined.             Methods: in this study, qualitative method of phenomenological type was used. The participants in this study were high school graduates who participated in the 1397 university entrance exam; and were selected by purposive sampling. Sampling continued until the saturation stage reached, eventually reaching 18 individuals. Data were collected using in-depth interviews. Data analysis was performed using MaxQDA qualitative data analysis software and based on the 7-step Colaizzi method. Results: from the findings of this study, individualized curriculum principles were extracted. These principles were categorized into three main conceptual codes: cognitive resources, psychological resources, and supportive resources, and 16 sub-conceptual codes. Conclusion: Based on the findings, what can be understood from the learning experience of students who have participated in the national entrance examination is that cognitive resources, psychological resources and support resources as the Individualized Curriculum Principles affect the results of the national entrance examination.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Individualized Curriculum Principles, Learning Experience, Students, University entrance exam

نویسندگان مقاله لیلاسادات خاتمی کیا | Leilasadat khatamikia
Department of Education Sciences,Education Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران

کورش فتحی واجارگاه | kourosh fathivajargah
Department of Education Sciences, Education Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران

رضوان حکیم زاده | Rezvan Hakimzadeh
Department of Education Sciences, Psychology and Education Sciences, Tehran University, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

مسعود شریفی | Masoud Sharifi
Department of Psychology, Education Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2516-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات