این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۰۳-۱۱۱
عنوان فارسی
نگرش نسبت به تقلب تحصیلی و ارتباط آن با انگیزه پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تقلب به عنوان یکی از عوامل مهم تهدید کننده یادگیری در میان دانشجویان شایع است بنابراین شناسایی عوامل تاثیرگذار بر نگرش نسبت به تقلب تحصیلی ضروری می باشد. این مطالعه با هدف بررسی نگرش نسبت به تقلب تحصیلی و ارتباط آن با انگیزه پیشرفت تحصیلی و عزت نفس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1396 انجام شد. روشها: در این پژوهش توصیفی همبستگی 332 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بر اساس مطالعه مقدماتی و به روش تصادفی در مطالعه شرکت داشتند. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه های خصوصیات دموگرافیک، تقلب تحصیلی، انگیزه پیشرفت هرمنس و عزت نفس روزنبرگ استفاده شد. اطلاعات پس از جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تی مستقل و ANOVA آنالیز شدند. سطح معناداری 05/0 درنظر گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمره نگرش نسبت به تقلب و انگیزه پیشرفت تحصیلی ارتباط معکوس و معناداری وجود داشت، به عبارتی با افزایش نمره نگرش نسبت به تقلب نمره انگیزه پیشرفت تحصیلی کاهش می یافت و بالعکس(0.22-= , r 0.000= P). بین نمره نگرش نسبت به تقلب و عزت نفس ارتباط معکوس و معناداری وجود داشت به طوری که با افزایش نمره نگرش نسبت به تقلب، عزت نفس نیز کاهش می یافت(0.13- = , r 0.015= P). نتیجهگیری: در آسیب شناسی تقلب تحصیلی، بهتر است به عواملی چون عزت نفس و انگیزه پیشرفت تحصیلی در ابتدای ورود به دانشگاه توجه شود تا درجات کمتری از آسیب تحصیلی مشاهده گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نگرش،تقلب تحصیلی، انگیزه پیشرفت تحصیلی، عزت نفس، دانشجویان علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
Attitude Towards Academic Fraud and Its Relation with The Motivation of Students' Academic Achievement and Self-Esteem
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Fraud is one of the most important factors in learning among students Therefore, identification of factors influencing attitudes towards academic fraud is essential. The aim of this study was to investigate the attitude toward academic fraud and its relation to the motivation of academic achievement and self esteem in students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2018. Methods: In this descriptive-correlation study, 332 students of Rafsanjan University of Medical Sciences participated in the study based on a preliminary study. In order to achieve the research goals, demographic characteristics, academic fraud, motivation for Hermann's progress and Rosenberg self-esteem were used. Data were analyzed by SPSS software version 18 and Pearson & Spearman correlation coefficient, independent t-test and ANOVA. Results: The results showed that there was an inverse and significant relationship between the mean scores of attitude toward fraud and the motivation of academic achievement. In other words, with the increase in attitude toward cheating, the motivation score for academic achievement declined and vice versa (P =-0.22, P =0.0001). There was a reverse and significant relationship between attitude scores on cheating and self-esteem; so that self-esteem decreased with increasing attitude toward cheating (p= -0.13, P=0.015). Conclusion: In the survey of academic fraud, it is better to take into account factors such as self-esteem and the motivation of academic achievement at the beginning of university entrance to achieve a lower degree of academic harm.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attitude Towards Academic Fraud and Its Relation with The Motivation of Students&apos, Academic Achievement and Self-Esteem
نویسندگان مقاله
مرضیه لری پور | Marzeyeh Loripoor
منصوره عزیززاده فروزی | Mansooreh Azizzadeh forouzi
مجید کاظمی | Majid kazemi
اعظم حیدرزاده | aazam heidarzadeh
شیما صرافی زاده | Shima Sarafi
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1342-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات