این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۱۲-۱۱۹

عنوان فارسی تأثیر الگوی نقشه مفهومی در رشد تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته آموزش پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بسیاری از روشهای متداول آموزشی دانشگاهها، دانش­آموختگانی را تربیت می کنند که از حل کوچکترین مسایل فردی و اجتماعی خود ناتوان هستند در صورتی­که روش­های آموزشی باید به­ گونه­ای طراحی شوند که یادگیرنده را به تفکر ترغیب نماید. از این رهگذر پژوهش حاضر تأثیر الگوی نقشه مفهومی در رشد تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته آموزش پزشکی را مورد واکاوی قرار داده است روش‌ها: روش تحقیق از نوع نیمه تجربی بود و با استفاده از طرح دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ی آموزش پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی ایران و تهران در سال تحصیلی 1396-1397 که دو گروه 17نفره از آنها به عنوان نمونه­ی در دسترس مشارکت داشتند. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه­ی سنجش تفکر انتقادی کالیفرنیا و آزمون پیشرفت تحصیلی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss24 و آزمونهای کالموگروف-اسمیرنوف، تی مستقل و تحلیل کواریانس تحلیل گردید یافته‌ها: تفاوت­های مشاهد شده در میزان تفکر انتقادی (04/0 = P-value) و پیشرفت تحصیلی (00/0 = P-value) بین دو گروهِ کنترل و آزمایش تنها از جهت به کارگیری الگوی نقشه مفهومی بوده و پیش­آزمون تأثیر معناداری بر آن نداشته است. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از تاثیر مثبت الگوی نقشه مفهومی بر افزایش تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی بود. بنابراین اساتید و مسئولین آموزش عالی بایستی زمینه های لازم در جهت رشد تفکر انتقادی و کاربرد الگوی نقشه مفهومی را فراهم آورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی نقشه مفهومی، تفکر انتقادی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان، روش تدریس

عنوان انگلیسی The Effect of Concept Map Model on Critical Thinking and Academic Achievement of Medical Education Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Many of the common teaching methods of universities deliver to students who are incapable of solving their smallest individual and social problems. Whereas educational programs and methods should be designed to encourage learner thinking and problem solving, In this study, the role of each of the traditional teaching methods and concept map in the development of critical thinking and academic achievement of postgraduate students of Iran University of Medical Sciences has been investigated. Methods: The research method is quasi-experimental and was performed using two-group design with pre-test and post-test. The statistical population were all graduate students in the field of medical education in the academic year 2017-2018, two groups of 17 of them participated as an available sample. Data collection tools, the California Critical Thinking Assessment Questionnaire, as well as academic achievement tests were acceptable indicators of validity and reliability. The collected data were analyzed using SPSS24 software and Kolmogorov-Smirnov tests (to ensure that the data distribution was normal), independent and covariance analysis. Results: The observed differences in the level of critical thinking between the two groups of control and experiment were only due to the use of concept map model and the pre-test had no significant effect on it. Also, the difference in academic achievement of the two control and experiment groups was due to the use of concept map model and again the pre-test did not have a significant effect on it. Conclusion: The findings of the study showed that the observed differences in the level of critical thinking with (P-value = 0.04) and academic achievement with (P = value = 0.00) between the two groups of evidence and experiment only in terms of the application of the map model is conceptual and the pre-test has not had a significant effect on it.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Concept map pattern, Critical thinking, Academic achievement, Students, Teaching method.

نویسندگان مقاله کریمی مینا | Karimi Mina
Islamic Azad University of Khodabandeh Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1469-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات