این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۲۰-۱۲۹

عنوان فارسی موانع رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و زبان تخصصی از دیدگاه اساتید: مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بررسی رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و تخصصی بسیار ضروری به نظر می رسد. از طرفی رفتار اطلاع‌یابی می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گیرد. با این رویکرد، هدف اصلی این پژوهش، شناسایی موانع رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و تخصصی از دیدگاه اساتید بود. روش‌ها: روش پژوهش حاضر کیفی و به روش تحلیل محتوا از نوع عرفی انجام شد. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش  شامل 7 نفر از اعضای هیأت علمی آموزش زبان انگلیسی بود که سابقه تدریس به دانشجویان پرستاری در شهر کرمانشاه را داشتند، بود. این پژوهش در سال 1398 انجام شد. روش نمونه­گیری به صورت هدفمند صورت گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه بود که به روش مصاحبه‌ی نیمه ساختار یافته انجام شد. یافته‌ها یافته‌های این پژوهش نشان داد که در مجموع 143 واحد معنایی در 19 عامل و 3 مقوله اصلی بدست آمد. سه مقوله اصلی یعنی عوامل رفتاری، عوامل سازمانی و عوامل محیطی نقش اصلی را در موانع رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و زبان تخصصی از دیدگاه اساتید دارند. نتیجه‌گیری نتایج کلی نشان داد که عدم توجه به هر کدام از عوامل تأثیرگذار بر رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان علوم پزشکی باعث خواهد شد که آن‌ها تکیه صرف بر کتاب درسی داشته باشند، فقط به روخوانی و یا ترجمه متون تکیه کنند و از دسترسی به منابع عظیم اطلاعاتی که آن‌ها را در یادگیری مهارت‌های ارتباطی یاری می‌کنند باز بمانند. ضروری به نظر می‌رسد که توجه خاص به عوامل اشاره شده معطوف شود تا از رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان به صورت بهینه بهره گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار اطلاع‌یابی، موانع اطلاع‌یابی، زبان انگلیسی عمومی، زبان تخصصی

عنوان انگلیسی The Inhibitors to Information Seeking Behavior of Nursing Students in General English and ESP Courses from University Instructors’ Perspective: A Case Study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Investigating the information seeking behavior of nursing students in General English and ESP courses is of great importance since various factors may impact the students' information seeking behavior. As such, the present study sought the inhibitors to the information seeking behavior of students of nursing in general English and ESP courses. Methods The study is a qualitative research that adopted a conventional content analysis. Seven faculty members of English as foreign language (EFL) who took part in the interview had the experience of teaching English for specific purposes (ESP) to nursing students. The study that was carried out in 2018 used a purposive sampling and a semi-structured interview was employed in the study.  Results: Based on the findings,143 themes emerged that were categorized into 19 sub categories and, 3 main categories; namely, behavioral, organizational, and contextual factors were the main obstacles to information seeking behavior of nursing students in general English and ESP courses. Conclusion: It was revealed that ignoring the factors which influence nursing students' information seeking behavior may result in either students' over- reliance on their textbooks or on their attempt to translate textbook. By so doing, they would not seek help from various other information resources. It seems necessary to pay a particular attention to the factors. By doing so, one can have a better understanding of students' information seeking behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Information seeking behavior, Inhibitors to information seeking behavior, General English, English for specific purposes.

نویسندگان مقاله فرشاد پرهام نیا | Farshad Parhamnia
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی

مجید فرهیان | Majid Farahian
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2155-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات