این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۳۰-۱۳۸

عنوان فارسی اثربخشی تعدیل سوگیری شناختی وابسته به تهدید بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان پایه دوازدهم
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب امتحان یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که نقش مخرب در سلامت روانی و آموزشی دانش آموزان دارد بنابراین این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تعدیل سوگیری شناختی وابسته به تهدید بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان پایه دوازدهم انجام شد . روش‌ها: در این مطالعه ی آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل جامعه آماری شامل  دانش آموزان دختر سال دوازدهم منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بودند . 300 نفر از دانش آموزان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و برای غربالگری آزمودنی های دارای اضطراب امتحان از پرسشنامه ساراسون و برای سوگیری شناختی از دات پروب استفاده شد. در نهایت 32 نفر به صورت تصادفی در گروه آزمایش (16) و گروه کنترل (16) جایگزین شدند. در گروه آزمایش تعدیل سوگیری در 8 جلسه اجرا شد،قبل و بعد از مداخله،اضطراب امتحان سنجیده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات اضطراب امتحان در گروه آزمایش از 93/23 به 75/17 کاهش معنادار نشان داد و در گروه کنترل از 87/23 به 06/24 رسید و تغییر معناداری نداشت. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که  اصلاح سوگیری شناختی  وابسته به تهدید بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان پایه دوازدهم مؤثر بوده است (05/0P<). نتیجه‌گیری: به نظر می رسد استفاده از یک برنامه ی تعدیل سوگیری شناختی چندجلسه ای برای تسهیل رهاسازی توجه از تهدید می تواند در درمان اضطراب امتحان کاربردهای بالینی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعدیل سوگیری شناختی وابسته به تهدید، اختلال اضطراب امتحان، دانش آموزان دختر ، آزمایه دات پروب.

عنوان انگلیسی The effectiveness of threatening cognitive bias Modification on the reduction of test anxiety in twelfth grade students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Test anxiety is one of the most common mental disorders that have a detrimental role on mental health and educational students. So, the aim of this study was to investigate the effectiveness of threatening cognitive bias correction on the reduction of test anxiety. Methods: In this quasi-experimental study, statistical community was Twelfth grade girl students in district 3 of Tehran city during 2018-2019. 300 students were selected by cluster random sampling and Sarason questionnaire was used for screening test anxiety subjects and dot probe was used for cognitive bias. Finally, 32 participants were randomly assigned to the experimental (16) and control (16) groups. In the experimental group, bias adjustment was performed in 8 sessions, before and after the intervention, test anxiety was measured. Results: The results showed that the mean scores of test anxiety in the experimental group decreased significantly from 23.93 to 17.75  and in the control group it increased from 23.87 to 24.06 and was unchanged. The results of univariate analysis of covariance showed that the modification of threat-related cognitive bias was effective in reducing the test anxiety of 12th grade students. Conclusion: It seems that a cognitive bias modification program could have clinical implications to facilitate the release of attention from the threat in the treatment of test anxiety. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive bias modification related to threats , Anxiety disorder exam , Girl students , Dot probe task.

نویسندگان مقاله متین ارسنجانی | Matin Arsanjani
Qom Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

مجید ضرغام حاجبی | Majid Zargham hajebi
Qom Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

حسن میرزاحسینی | Hassan Mirzahosseini
Qom Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2324-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات