این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۰-۱۹
عنوان فارسی
تدوین مدل علی رضایت تحصیلی براساس خودباوری تحصیلی و خوشبینی تحصیلی با میانجی-گری راهبردهای فراشناختی دانشآموزان پسر
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی رضایت تحصیلی براساس خودباوری تحصیلی و خوشبینی تحصیلی با میانجیگری راهبردهای فراشناختی دانشآموزان پسر بود. روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر همدان در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونه پژوهش تعداد 338 نفر بود که به شیوه نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای و با روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامههای رضایت از تحصیل لنت و همکاران، خودباوری تحصیلی آزادی، خوشبینی تحصیلی اسچنموران و همکاران و راهبردهای فراشناختی کرمی بود. برای تحلیل دادهها از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد خودباوری تحصیلی و خوشبینی تحصیلی با راهبردهای فراشناختی و رضایت تحصیلی ارتباط علی معناداری دارند. همچنین مشخص گردید که ارتباط علی بین راهبردهای فراشناختی و رضایت تحصیلی معنادار است. سرانجام نتایج تأیید کننده نقش میانجی راهبردهای فراشناختی در ارتباط بین متغیرهای مذکور بود. نتیجهگیری: براساس یافتههای حاصل شده پیشنهاد میگردد برای افزایش سطح رضایت تحصیلی دانشآموزان از آموزش راهبردهای فراشناختی، خودباوری تحصیلی و خوشبینی تحصیلی استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژگان کلیدی، خودباوری تحصیلی، خوشبینی تحصیلی، راهبردهای فراشناختی، رضایت تحصیلی
عنوان انگلیسی
Developing a Causal Model of Academic Satisfaction Based on Academic Self-Confidence and Academic Optimism Mediated by Metacognitive Strategies of Male Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The purpose of the present study was to develop a causal model of academic satisfaction based on academic self-confidence and academic optimism mediated by cognitive strategies among male students. Methods: The research method was correlational descriptive type. The statistical population included male high school students in Hamedan in the academic year 2019-2020. The sample size consisted of 338 persons which were selected randomly through two-stage cluster sampling method. The research tools included Lent et al satisfaction questionnaire, Azadichr('39')s academic self-confidence, Tschannen‐Moran et al Academic Optimism Scale, and Karamichr('39')s meta-cognitive strategies. Data were, then analyzed by means of structural equation modeling approach. Results: The findings obtained from statistical analysis showed that there was a significant causal relationship between academic self-confidence and academic optimism with metacognitive strategies and academic satisfaction. It was also found that the causal relationship between metacognitive strategies and academic satisfaction was significant. Conclusion: Finally, the results emphasized the mediating role of metacognitive strategies in establishing the relationship between these variables. Based on the findings, it is suggested to use metacognitive strategies, academic self-confidence and academic optimism to increase studentschr('39') academic satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
_Academic Self-Confidence, Academic Optimism, Metacognitive Strategies, Academic Satisfaction
نویسندگان مقاله
غلامرضا ابراهیم زاده | Gholamreza Ebrahimzadeh
PhD Student of Educational Psychology, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران
هوشنگ جدیدی | Houshang Jadidi
Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
ستادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران
یحیی یاراحمدی | Yahya Yarahmadi
Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران
امید مرادی | Omid Moradi
Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2160-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات