این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۰-۱۹

عنوان فارسی تدوین مدل علی رضایت تحصیلی براساس خودباوری تحصیلی و خوش‌بینی تحصیلی با میانجی-گری راهبردهای فراشناختی دانش‌آموزان پسر
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی رضایت تحصیلی براساس خودباوری تحصیلی و خوش­بینی تحصیلی با میانجی­گری راهبردهای فراشناختی دانش­آموزان پسر بود. روش‌ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر همدان در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونه پژوهش تعداد 338 نفر بود که به شیوه نمونه­گیری خوشه­ای دو مرحله­ای و با روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری پرسشنامه­های رضایت از تحصیل لنت و همکاران، خودباوری تحصیلی آزادی، خوش­بینی تحصیلی اسچنموران و همکاران و راهبردهای فراشناختی کرمی بود. برای تحلیل داده­ها از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: یافته­ها نشان داد خودباوری تحصیلی و خوش­بینی تحصیلی با راهبردهای فراشناختی و رضایت تحصیلی ارتباط علی معناداری دارند. همچنین مشخص گردید که ارتباط علی بین راهبردهای فراشناختی و رضایت تحصیلی معنادار است. سرانجام نتایج تأیید کننده نقش میانجی راهبردهای فراشناختی در ارتباط بین متغیرهای مذکور بود. نتیجه‌گیری: براساس یافته­های حاصل شده پیشنهاد می­گردد برای افزایش سطح رضایت تحصیلی دانش‌آموزان از آموزش راهبردهای فراشناختی، خودباوری تحصیلی و خوش­بینی تحصیلی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، خودباوری تحصیلی، خوش­بینی تحصیلی، راهبردهای فراشناختی، رضایت تحصیلی

عنوان انگلیسی Developing a Causal Model of Academic Satisfaction Based on Academic Self-Confidence and Academic Optimism Mediated by Metacognitive Strategies of Male Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The purpose of the present study was to develop a causal model of academic satisfaction based on academic self-confidence and academic optimism mediated by cognitive strategies among male students. Methods: The research method was correlational descriptive type. The statistical population included male high school students in Hamedan in the academic year 2019-2020. The sample size consisted of 338 persons which were selected randomly through two-stage cluster sampling method. The research tools included Lent et al satisfaction questionnaire, Azadichr('39')s academic self-confidence, Tschannen‐Moran et al Academic Optimism Scale, and Karamichr('39')s meta-cognitive strategies. Data were, then analyzed by means of structural equation modeling approach. Results: The findings obtained from statistical analysis showed that there was a significant causal relationship between academic self-confidence and academic optimism with metacognitive strategies and academic satisfaction. It was also found that the causal relationship between metacognitive strategies and academic satisfaction was significant. Conclusion: Finally, the results emphasized the mediating role of metacognitive strategies in establishing the relationship between these variables. Based on the findings, it is suggested to use metacognitive strategies, academic self-confidence and academic optimism to increase studentschr('39') academic satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله _Academic Self-Confidence, Academic Optimism, Metacognitive Strategies, Academic Satisfaction

نویسندگان مقاله غلامرضا ابراهیم زاده | Gholamreza Ebrahimzadeh
PhD Student of Educational Psychology, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران

هوشنگ جدیدی | Houshang Jadidi
Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
ستادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران

یحیی یاراحمدی | Yahya Yarahmadi
Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران

امید مرادی | Omid Moradi
Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2160-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات