این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۳۵-۴۲

عنوان فارسی طراحی و تبیین مدل ساختاری نقش میانجیگری تنیدگی تحصیلی در رابطه کمال‌گرایی با سبک‌های مقابله با استرس
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این پژوهش با هدف طراحی مدلی ساختاری برای تبیین نقش میانجی­گری تنیدگی تحصیلی در رابطه کیفیت زندگی و کمال­گرایی با سبک­های مقابله با استرس در دانش­آموزان انجام شد. روش ها: طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه­ی آماری پژوهش را  کلیه دانش­آموزان دوره­ی متوسطه شهر کرمان درسال تحصیلی97-1396 تشکیل داد. با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای 367 دانش­آموز انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های سبک­های مقابله با استرس"CISS" (اندلر و پارکر ، 1990)، تنیدگی تحصیلی ESSA (2011)، کمال­گرایی FMPS (فراست، 1990) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آماره­های توصیفی و مدل­سازی معادلات ساختاری(SEM) استفاده شد. یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد که کمال­گرایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با میانجی­گری تنیدگی تحصیلی، با سبک­های مقابله­ای رابطه معناداری دارد. همچنین 84/0 از اثر کمال­گرایی بر سبک­های مقابله با استرس از طریق غیر مستقیم توسط متغیر میانجی تنیدگی تحصیلی تبیین می­شود (01/0> p). نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش کمال­گرایی و تنیدگی تحصیلی نقش بسیار مهمی در سبک­های مقابله با استرس دانش آموزان ایفا می­کنند و نیاز است در آموزش و پرورش به این متغیرهای مهم توجه ویژه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنیدگی تحصیلی، سبک­های مقابله با استرس، کمال­گرایی

عنوان انگلیسی Designing and Explaining Structural Equation Model with Mediating Role of Educational Stress in Relationship between Perfectionism and Coping Styles
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study aimed to design a structural model for explaining the role of mediation of academic stress in relation to quality of life and perfectionism with stress coping styles in students. Method: The research was correlational. The statistical population of the study was all students of Kerman high school in the academic year of 1997-39. 367 students were selected through multistage random sampling method. Data were collected using CISS Stress Questionnaire (Endler & Parker, 1990), ESSA (2011), Educational Stress (FMPS) perfectionism (Frost, 1990). Descriptive statistics and structural equation modeling (SEM) were used to analyze the data. Results: The results of this study showed that perfectionism has a direct and indirect relationship with the mediator of academic stress, with coping styles. Also, 0.84 of the effect of perfectionism on stress coping styles is indirectly explained by the median of educational stress (p < 0.01). Conclusion: Based on the results of the research, perfectionism and academic stress play a very important role in the styles of coping with stress in students and it is necessary to pay attention to these important variables in education.      
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Stress, Stress Coping Styles, Perfectionism

نویسندگان مقاله محبوبه شیروانی | mahbobe shirvani


امان الله سلطانی | amanollah soltani


ویدا رضوی | vida razavi


علیرضا منظری | alireza manzari



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2197-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات