این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۶، صفحات ۵۵۳-۵۶۰
عنوان فارسی
اثرات فشار روانی بر اهمالکاری تحصیلی از طریق میانجی گری انگیزش تحصیلی و اعتیاد به اینترنت
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر علی فشار روانی بر اهمالکاری تحصیلی از طریق میانجیگری انگیزش تحصیلی و اعتیاد به اینترنت بود. روش: پژوهش حاضر یک پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر اهواز که مشتمل بر 3995 نفر بودند که از این میان350 نفر با شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه فشار روانی لاویبوند و لاویبوند (1995)، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سواری (1390)، پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت سواری (1391) بودند. جهت تجزیه و تحلیل فرضیهها و بررسی روابط بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد که بین استرس با اهمالکاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت، انگیزش تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی رابطه معنیدار وجود دارد و بین استرس، اضطراب و افسردگی با انگیزش تحصیلی، اضطراب و افسردگی با اعتیاد به اینترنت رابطه معنیداری وجود ندارد. نتایج: نتایج ضریب مسیر نشان داد که انگیزش تحصیلی، میانجیگر رابطه اضطراب استرس و افسردگی بر اهمالکاری تحصیلی نمیباشد. همچنین اعتیاد به اینترنت، میانجیگر رابطه استرس و افسردگی بر اهمالکاری تحصیلی میباشد، اما اعتیاد به اینترنت، میانجیگر رابطه اضطراب و اهمالکاری تحصیلی نمیباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتیاد به اینترنت، انگیزش تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی، فشار روانی.
عنوان انگلیسی
The Effect Of Stress On Academic Motivation And Academic Procrastination Through The Mediation Of Internet Addiction
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: The purpose of the present study was to investigate the causal effect of psychological stress on academic procrastination through mediating academic motivation and Internet addiction. Method: This study is a correlational study of path analysis. The statistical population of the study consisted of 3995 second grade female high school students in Ahvaz, 350 of whom were selected by multistage cluster sampling method. The research tools were Lovebond and Lovebound Psychological Stress Questionnaire (1995), Riding Academic Delay Questionnaire (2011), Harter Academic Motivation Questionnaire (1981), and Internet Riding Addiction Questionnaire (2012). Pearson correlation coefficient and structural equation modeling method were used to analyze the hypotheses and investigate the relationships between variables. Results: The results of Pearson correlation coefficient showed that there is a significant relationship between stress with academic procrastination and internet addiction, academic motivation and academic procrastination and between stress, anxiety and depression with academic motivation, anxiety and depression with addiction. The Internet has no meaningful relationship. Discussion: The results of the path coefficient showed that academic motivation did not mediate the relationship between stress anxiety and depression on academic procrastination. Internet addiction also mediates the relationship between stress and depression on academic procrastination, but Internet addiction does not mediate the relationship between anxiety and academic procrastination
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Internet addiction, academic motivation, academic procrastination, psychological stress.
نویسندگان مقاله
کریم سواری | karim savari
Faculty Member of Payam Noor University of Ahvaz
عضو هییت علمی دانشگاه پیام نور اهواز
مریم فلاحی | maryam falahi
Allameh Tabatabai University of Tehran
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
قدرت اله خلیفه | ghodrat allah khalifeh
Faculty Member of Chamran University of Ahvaz
عضو هییت علمی دانشگاه چمران اهواز
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1172-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات