این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۶، صفحات ۵۷۱-۵۷۸

عنوان فارسی مقایسه تفکر انتقادی و سبک‌های یادگیری دانشجویان محقق و غیرمحقق دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال ۱۳۹۶
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تفکر انتقادی منجر به ایجاد انگیزه جهت یادگیری، کسب مهارت های حل مساله، تصمیم گیری و خلاقیت می­گردد. این مطالعه با هدف مقایسه تفکر انتقادی و سبک­های یادگیری دانشجویان محقق و غیرمحقق دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1396 انجام شد. روش ها: دراین مطالعه ی تحلیلی- مقطعی، جامعه آماری تمام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد و مشغول به تحصیل در نیمسال اول سال تحصیلی 96-1395 بودند. روش نمونه گیری برای دانشجویان غیرمحقق به روش طبقه ای و برای دانشجویان محقق به روش سرشماری بود. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا و پرسشنامه سبک یادگیری وارک بود. داده­ها در پایان با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 با آزمون­های t مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون و با لحاظ سطح معناداری کمتر از 05/0 تحلیل شد. نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد مقایسه میانگین تفکر انتقادی در دو گروه دانشجویان محقق و غیرمحقق  تفاوت آماری معناداری داشت (05/0P<). همچنین مقایسه میانگین سبک های یادگیری در دو گروه(05/0P<) به جز در سبک دیداری در سایر انواع سبک­ها رابطه آماری معناداری مشاهده شد (05/0P>). [m1]  نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد دانشجویان محقق در مقایسه با دانشجویان غیرمحقق از تفکر انتقادی بالاتری برخوردارند و سبک­های یادگیری فعال­تری داشتند شاید بتوان گرایش به فعالیت­های پژوهشی را عاملی برای این مهم دانست. توجه بیشتر مسئولین آموزشی و پژوهشی به تشویق دانشجویان به فعالیت های پژوهشی و فراهم کردن زمینه برای این امر می تواند به توسعه تفکر انتقادی و استفاده موثر از سبک های یادگیری کمک کند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، سبک یادگیری، دانشجوی محقق، دانشجوی غیرمحقق

عنوان انگلیسی Comparison of Critical Thinking and Learning Styles of Researcher and Non-Researcher Students of Gonabad University of Medical Sciences in 2017
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Critical thinking leads to motivation for learning, problem-solving skills, decision making and creativity. This study aims to Comparison of critical thinking and learning styles of researcher and non-researcher students of Gonabad University of Medical Sciences in 2017. Methods: In This analytical-cross sectional study, The statistical population were all students of Gonabad University of Medical Sciences is studying in the first semester of the academic year 2016-2017. Sampling in this research were for non-researcher students was stratified and for researcher students by census method. The data collection tool was California Critical Thinking Questionnaire and VARK's Learning Style Questionnaire. Data were analyzed by SPSS software version 21 using independent t-test, one way ANOVA, Pearson correlation coefficient and significance level less than 0.05. Results: The results of this study showed that there was a statistically significant difference between the mean of critical thinking in both researcher and non-researcher students (P < 0.05). Also, there was a significant relationship between the mean of learning styles in the two groups (P < 0.05) except for the visual style (P >0.05). Conclusion: This study showed that researcher students had higher critical thinking than non- researcher students, Also, learning styles were more active in the group of researcher students and perhaps the tendency to research activities was a factor in this. The attention of educational and research officials to encouraging students to research activities and providing ground for this, can greatly help to improving critical thinking and improving learning styles.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله critical thinking, learning style, researcher student, non-researcher student

نویسندگان مقاله سمانه نجفی | Samane Najafi
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

هادی ابراهیمیان | Hadi Ebrahimian
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

حامد خسروجردی | Hamed Khosrojerdi
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

سعید بایگی | Saeed Baigi
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

نجمه ابراهیمی | Najmeh ٍEbrahimi
Gonabad University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی گناباد


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1910-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات