این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۶، صفحات ۵۷۹-۵۸۷

عنوان فارسی بررسی مقایسه ای عزت نفس و اضطراب اجتماعی در دانشجویان سال اول تا چهارم پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برخورداری از سطوح مطلوب سلامت روان دانشجویان را قادر می سازد بنحو مؤثری با چالش های متعدد دوره تحصیل در دانشگاه مقابله کنند. هدف این مطالعه تعیین و مقایسه عزت نفس و اضطراب اجتماعی دانشجویان سال اول تا چهارم پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران بود.  روش ها: در این مطالعه مقطعی-تحلیلی 400 دانشجو که از دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران با روش نمونه گیری طبقه ای با تخصیص متناسب انتخاب شدند، فرم اطلاعات فردی و دو پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت و اضطراب اجتماعی لیبوویتز را تکمیل کردند. اطلاعات طی یک ترم تحصیلی از نمونه های مورد پژوهش جمع آوری گردید.   نتایج: نتایج مطالعه نشان داد نمره عزت نفس کلی، فردی، اجتماعی و عزت نفس خانوادگی دانشجویان سال اول تا چهارم پرستاری تفاوت آماری معناداری ندارد. تفاوت آماری معناداری در نمره اضطراب اجتماعی کلی دانشجویان سال اول تا چهارم بدست نیامد. نمره بعد اجتناب از تعاملات اجتماعی در دانشجویان سال چهارم بطور معنی داری پایین تر از دانشجویان سال اول بود (p< 0.05).  نتیجه گیری: سلامت روانی دانشجویان پرستاری از موضوعات مهم است که به توجه مسئولین سیستم های آموزشی نیاز دارد. با اقداماتی نظیر انجام غربالگری ها و شناسایی دانشجویان در معرض خطر و فراهم ساختن استراتژیهای مؤثر در قالب ارائه سرویس های مشاوره به آنها و برگزاری کارگاهها با هدف ارتقاء آگاهی دانشجویان در زمینه های سلامت روان می توان گام مؤثری در جهت ارتقاء و حفظ سلامت روانی این قشر مهم اجتماعی برداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مفهوم خود، عزت نفس، اضطراب، اضطراب اجتماعی، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی COMPARISON OF SELF-ESTEEM AND SOCIAL ANXIETY AMONG FIRST TO FOURTH YEAR NURSING STUDENTS
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Good mental health while studying in university makes students able to deal effectively with numerous stressors that they experience. The purpose of this study was to determine and compare the self-esteem and social anxiety of nursing students in grades one to four of medical universities in Tehran. Methods: In this analytical cross-sectional study, 400 students of the medical universities in Tehran were selected, using stratified sampling with proportional allocation. They filled a demographic information form and Coopersmith Self-esteem Inventory and Liebowitz social anxiety questionnaire. Data for this study were collected during a semester. Results: The results showed that the overall mean score of self-esteem, and personal , social, parental self-esteem in the first and fourth year students did not differ statistically. There was no statistically significant difference in the total scores of social anxiety of first- to fourth-year students. The mean score of the avoidance of social interaction dimension in fourth-year students was significantly lower than in first year students (p< 0.05). Conclusion: Mental health of nursing students is an important issue needs to receive special attention from the educational systems responsibles. With early interventions such as screening and identifying individuals at risk and providing effective strategies in the form of counseling services and holding workshops in order to increase awareness and updating students information in the fields of mental health an effective step has been taken towards mental health maintenance of students as members of an important social groups.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-concept, Self-esteem, Anxiety, Social anxiety, Nursing students

نویسندگان مقاله مریم خسروی | maryam khosravi
azad university of Karaj
دانشگاه آزاد کرج

سیما قزلباش | sima ghezelbash
Isfahan University of Medical Sciences, faculty of Nursing and Midwifery
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1982-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات