این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۶، صفحات ۶۰۸-۶۱۷
عنوان فارسی
ضرورت آموزش دانش زیبایی شناختی : جایگاه آن در برنامه درسی کتاب خوانداری پایه ششم ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هر فرد برای اینکه بتواند ازنظر تحصیلات در جامعه فرد مطرحی باشد، هیجده سال از عمر خود را صرف تحصیل در مدارس و دانشگاهها میکند. این زمان، زمان کمی نیست پس باید حتماً برای انجام این فعالیت مهم برنامهریزی دقیقی داشته باشیم. تحقیقات انجامشده نشاندهنده تأثیر برنامههای غنی و برنامهریزی آموزشی و درسی مطلوب؛ بر گروههای سنی مختلف کودکان است. اگر بخواهیم افرادی سالم به بار بیاوریم باید احتیاجات و نیازهای عمده کودک ازجمله زیبایی را تأمین کنیم. روش ها: این پژوهش با هدف ضرورت آموزش دانش زیباییشناختی و جایگاه آن در برنامه درسی کتاب خوانداری در پایه ششم دوره ابتدایی در سال 1397-1396 انجام گرفته است. تحقیق حاضر کاربردی بوده و از طریق تحلیل محتوا انجام شده است. حجم جامعه در پژوهش حاضر کتاب خوانداری در پایه ششم دوره ابتدایی میباشد. که کل کتاب بهعنوان نمونه انتخابشده است. ابزار گردآوری دادهها چکلیست میباشد یافته ها: . برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از آمار توصیفی بهره گرفتهشده و در سطح آمار استنباطی از آزمون خی دو و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان دادند آموزش دانش زیبایی شناختی در برنامه درسی کتاب خوانداری در پایه ششم دوره ابتدایی بالاتر از حد متوسط انعکاس یافته است و بین مجموع فراوانیهای مشاهده شده مربوط به مؤلفههای زیباییشناسی در برنامه درسی کتاب خوانداری در پایه ششم دوره ابتدایی تفاوت معنیداری (05/0k<) وجود دارد. همچنین بین فراوانیهای مشاهده شده مربوط به مفاهیم مؤلفه دانش ، مهارت و نگرش زیبایی شناسی تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده زیبایی شناسی با توجه به تاثیر عمیق و ژرفی که در زندگی انسانها دارد باید در کتب درسی یه خصوص کتاب خوانداری پایه ششم مورد توجه قرار گیرد چرا که باعث می شود تا اجابت و پذیرش تعلیم و تربیت از سوی متربی، دلنشین تر، باورپذیرتر و پذیرفتنی تر شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، زیبایی شناسی، برنامه درسی، تحلیل محتوا، کتاب خوانداری
عنوان انگلیسی
The Necessity of education Aesthetic Knowledge: Its Position in the Elementary Sixth Grade Reading Book Curriculum
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Every person spends eighteen years of his or her life studying in schools and universities in order to be educated in the community. This is not a short time so we need to plan carefully for this important activity. Our research shows the impact of rich programs and optimal educational and curriculum planning on different age groups of children. If we are to produce healthy people, we must meet the basic needs and needs of the child, including beauty. Methods: The purpose of this study was to evaluate the aesthetic knowledge education and its place in the sixth grade elementary school book reading curriculum in 1396-97. The present study is applied and has been done through content analysis. The volume of the population in the present study is book reading in the sixth grade of elementary school. The whole book is chosen as an example. The data collection tool is a checklist. Results: Descriptive statistics was used for data analysis and Chi-square and Friedman tests were used for inferential statistics. The results showed that aesthetic knowledge instruction in sixth grade elementary school book reading curriculum was above average and there was a significant difference between the total numbers of aesthetic components observed in sixth grade elementary school curriculum. (k< 0.05). There was also a significant difference between the observed frequencies of the concepts of knowledge component, skill and aesthetic attitude. Conclusion: According to the results of the aesthetics, due to the profound and profound impact it has on human life, it should be considered in the textbooks of the sixth grade reading books, because it helps to accept and accept education from Make the translator more pleasant, more believable, and more acceptable.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education, Aesthetics, Curriculum, Education, Reading Book
نویسندگان مقاله
عیسی برقی | Isa Barghi
Azarbaijan shahid madani university, Tabriz, Iran
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
جواد مبهوتی دیزجیکان | javad Mabhuoti dizajeyekan
Azad University of Marand
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2232-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات