این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۶، صفحات ۶۳۹-۶۴۸

عنوان فارسی ادراک دانشجویان و مدرسین از تحصیلات دانشگاهی و ارائه راهکار برای پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله  مقدمه: مسئله اشتغال دانش آموختگان، از چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در زمره مهمترین تهدیدهای امنیت و توسعه ‌ملی  است و فراتر از آن در کیفیت دانش‌اندوزی دانشجویان نیز تاثیر دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اهداف دانشجویان دچار افت تحصیلی از ورود به دانشگاه، با تمرکز بر ارتباط عامل آینده‌شغلی آنان، انجام شد و سعی گردید  با استفاده از رویکرد تفسیرگرایانه به بازسازی معنایی ادراک دانشجویان و مدرسان دانشگاه‌تهران از هدف از تحصیل در دانشگاه پرداخته و نشان داده‌شود مشارکت‌کنندگان، چه درک و ارزیابی، نسبت به این پدیده دارند و عوامل اقتصادی چه ارتباطی با افت تحصیلی آن‌ها دارد. روش­ ها:‌ بدین منظور از نمونه‌گیری هدفمند، نوع ملاکی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از فن مصاحبه نیمه ساختاریافته و در سه‌شیوه حضوری، تلفنی و مکتوب جمع‌آوری شده و مبتنی بر راهبرد تحلیل مضمون با استفاده از نرم افزارMAXQDA18 تحلیل گردید. یافته‌ها:‌ نتایج پژوهش، نشان‌داد، هدف از تحصیلات دانشگاهی در اکثریت دانشجویان، ارتقای آینده شغلی و دستیابی به شغل مناسب است و نبود دورنمای آینده شغلی مطلوب، نقشی اساسی در افت‌تحصیلی آنها ایفا می کند. همچنین ساختار اقتصادی موجود در جامعه و نبود امکانات شغلی و سرمایه نیز مزید علت بی‌انگیزگی بیشتر آنان شده است. نتیجه­ گیری: آموزش کارآفرینی، راهکاری جهت رفع این مشکل است که ضمن کاستن از آمار بیکاری، می‌تواند از ناامیدی و بی‌انگیزگی دانشجویان و از بروز افت تحصیلی در آنان نیز پیشگیری به عمل آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادراک دانشجویان، افت تحصیلی، کارآفرینی

عنوان انگلیسی Students and teachers' perception of university education and providing solutions for prevention of academic failure
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The issue of graduateschr('39') employment is one of the economic, social and cultural challenges and one of the most important threats to national security and development. Beyond that, it also affects studentschr('39') quality of knowledge. The purpose of this study was to investigate the goal of education in university student with academic failure, focusing on the relationship between the future occupation and their Academic failure. It was tried to use the interpretive approach to redefine the meaning of studentschr('39') and teacherschr('39') perceptions of the University of Tehran from the goal of studying at the university. This study tried to show what the is the understanding and evaluation of the participants about this phenomenon and what are the economic factors associated with their academic failure. Methods: For this purpose, a criterion type was used for purposeful sampling. Data were collected using semi-structured interview technique and collected in three ways: face-to-face, by phone and in written. The data was analysed based on thematic analysis strategy, using MAXQDA18 software. Results: The results of the research showed that the goal of university education in the majority of students is to have a job prospect and job satisfaction and the lack of prospects for a decent future career plays a crucial role in their academic failure. Also the economic structure of society and the lack of job opportunities and capital have also become a reason of their loss of attraction. Conclusion: Education of entrepreneurship is a practical solution to the current situation, it can reduce unemployment rates, and it could prevent students from becoming frustrated, disappointed and having academic failure.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key words, student perception, academic failure, entrepreneurship.

نویسندگان مقاله آزاده فدوی رودسری | Azadeh Fadavi roodsari
University of Tehran
دانشگاه تهران

کیوان صالحی | Keyvan Salehi
University of Tehran
دانشگاه تهران

ابراهیم خدایی | Ebrahim Khodaie
University of Tehran
دانشگاه تهران

علی مقدم‌زاده | Ali Moghadamzadeh
University of Tehran
دانشگاه تهران

محمّد جوادی‌پور | Mohammad javadipour
University of Tehran
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2409-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات