این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۵، صفحات ۴۴۴-۴۵۳

عنوان فارسی طراحی چارچوب برنامه درسی علوم تجربی مبتنی بر پرورش خلاقیت در دوره اول ابتدایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خلاقیت و فرآیند روبه رشد آن در عصر حاضر، توجه پژوهشگران و برنامه ریزان آموزشی را به تحلیل و بررسی خلاقیت از دید آموزشی جلب کرده است. نظام های آموزشی، با توجه به برنامه ها، اهداف، محتوا و امکانات آموزشی خود، نقش موثری در فعال سازی یا تضعیف نوانایی خلاقیت در افراد دارند.با توجه به آنچه گفته شد، هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی چارچوب برنامه درسی علوم تجربی مبتنی بر پرورش خلاقیت در دوره اول ابتدایی می باشد. روش ها: پژوهش حاضر با توجه به هدف در زمره پژوهش‌های کاربردی  و از نظر رویکرد پژوهش؛ کیفی است و از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. جامعه این پژوهش در مرحله کیفی، شامل منابع و اسناد و مدارک چاپی و الکترونیکی موجود (اعم از داخلی و خارجی) و نیز شامل متخصصان برنامه درسی و کارشناسان آموزش و پرورش ابتدایی آشنا با موضوع خلاقیت و آموزش علوم تجربی دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر بوده است.  نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر بیانگر این مهم است که مسأله تربیت کودکان و پرورش استعدادهای فطری آنان از مسایل بسیار مهمی است که باید مورد توجه متولیان آموزش و پرورش قرار گیرد و برنامه‌ریزان درسی باید شرایط و بستر تجلی خلاقیت را در برنامه‌های درسی دوره ابتدایی و ازجمله در برنامه درسی علوم تجربی فراهم آورند تا دانش‌آموزان به تدریج مفاهیم اساسی علوم تجربی را که تعاملی انکار‌ناپذیر با فلسفه، باورها و ارزش‌های پذیرفته شده فرد و جامعه دارد. این مهم توجه به ابعاد گوناگونی از برنامه درسی خلاق (اهدف، محتوا، راهبردهای یاددهی-یادگیری، مواد و منابع، فعالیت‌های یادگیری فراگیران، روش‌های ارزشیابی، گروه‌بندی فراگیران، زمان و فضا) را یادآور می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طراحی چارچوب، برنامه درسی، علوم تجربی، خلاقیت، ابتدایی.

عنوان انگلیسی Designing an Empirical Sciences Curriculum Framework Based on Creativity in the Early Elementary School
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Creativity and its growing process in the present era has attracted the attention of researchers and educational planners to the analysis and study of creativity from an educational perspective. Educational systems, depending on their educational programs, goals, content and facilities, have an effective role in activating or weakening creativity in individuals. According to the aforementioned, the purpose of the present study was to design an empirical science curriculum framework. It is about cultivating creativity in the first elementary school. Methods: The present study is a qualitative research approach with regard to its purpose and qualitative content analysis method was used. This qualitative research community includes existing print and electronic resources and documents (both internal and external) as well as curriculum specialists and elementary education experts familiar with the subject of creativity and empirical science education with a master's degree and above. have been. Conclusion: The results of this study indicate that the issue of nurturing children and nurturing their innate talents is one of the most important issues that should be considered by the educational authorities and the curriculum planners should reflect the conditions and context of creativity in the curriculum. Elementary and including in the empirical sciences curriculum so that students gradually understand the basic concepts of empirical sciences that have an undeniable interplay with the accepted philosophies, beliefs and values ​​of the individual and society. This highlights the different aspects of the creative curriculum (purpose, content, teaching-learning strategies, materials and resources, learners' learning activities, evaluation methods, grouping learners, time and space).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Framework Design, Curriculum, Experimental Science, Creativity, Elementary.

نویسندگان مقاله آناهیتا فرجی | Anahita Faraji
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

مرجان کیان | Marjan Kian
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

عفت عباسی | Effat Abbasi
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

افضل السادات حسینی | Afzalsadat Hoseini
Tehran University
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2450-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات