این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۵، صفحات ۴۶۳-۴۷۰
عنوان فارسی
نقش هوش اجتماعی و تابآوری در احتمال خودکشی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هوش اجتماعی و تابآوری از عوامل مهم تأثیرگذار بر احتمال خودکشی دانشآموزان به شمار می روند. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش اجتماعی و تابآوری در احتمال خودکشی دانشآموزان انجام شد. روشها: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر اهر در سال تحصیلی 1397-1396 بود که 337 نفر از آن¬ها با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (2001)، مقیاس خود تابآوری کلاهنن (1996) و مقیاس احتمال خودکشی کال و گیل (2002) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار spss22 و روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه گامبهگام) استفاده گردید. یافتهها: نتایج ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش اجتماعی و تابآوری با احتمال خودکشی رابطه منفی معنادار وجود دارد (01/0P<). همچنین هوش اجتماعی و تابآوری توانستند بهطور معناداری احتمال خودکشی دانشآموزان را پیشبینی کنند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که هوش اجتماعی و تابآوری نقش مهمی در کاهش احتمال خودکشی دانشآموزان دارند؛ بنابراین، در هرگونه برنامهریزی برای پیشگیری و کاهش خودکشی دانشآموزان، باید به هوش اجتماعی و تابآوری توجه ویژهای شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش اجتماعی، تابآوری، احتمال خودکشی، دانش آموزان
عنوان انگلیسی
The Role of Social Intelligence and Resilience in the Suicide Probability of Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Social intelligence and resilience are considered as important factors affecting the probability of suicide among students. Therefore, the aim of the present study was to investigate the role of social intelligence and resilience in the suicide probability of students. Methods: The research method was descriptive and correlational. The statistical population included all students second high school of Ahar city in the academic year 2017-2018 who A sample of 337 students was selected by the cluster random sampling method. For data collection from Tromso social intelligence scale (TSIS), Klohnen ego-resilient scale (1996) and the suicide probability scale (SPS) were used. Data were analyzed using software spss 22 and statistical tests Pearson correlation and multiple regression (stepwise). Results: Pearson correlation coefficient results showed that social intelligence and resilience with the suicide probability of students significant negative relationship (P< 0/01). Also, multiple regression results showed that social intelligence and resilience, they could significantly predict the grades of suicide probability of students. Conclusions: The results of this study showed that social intelligence and resilience played an important role in reducing the probability of suicide among students. Therefore, in any planning for the prevention and reduction of suicide among students, social intelligence and resilience need special attention.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Social Intelligence, Resilience, Suicide Probability, Students
نویسندگان مقاله
آرش شهبازیان خونیق1 | Arash ShahbaziyanKhonig
Azarbijand Shahid Madani University
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
امید حسنی | Omid Hasani
Azarbijand Shahid Madani University
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سیاوش شیخعلی زاده | Siavash Sheikhalizadeh
Azarbijand Shahid Madani University
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2054-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات