این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۵، صفحات ۴۸۰-۴۸۹
عنوان فارسی
مقایسه اثر بخشی آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خود نظم دهی بر تفکر خلاق دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خودنظمدهی بر خلاقیت دانشآموزان انجام شد. روش ها: روش پژوهش حاضر آزمایشی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پایهی هفتم شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1397-1396 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 120 دانشآموز (60 دانشآموز دختر- 60 دانشآموز پسر) به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خلاقیت تورنس استفاده شد که در مرحله پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که دو روش آموزشی راهبرد تجسم کردن و آموزش خودنظم دهی بر افزایش خلاقیت دانشآموزان تأثیر معنیداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری بین دانش آموزان دختر و پسر از لحاظ اثر بخشی این دو روش آزمایشی بر خلاقیت دانشآموزان وجود ندارد. لیکن نتایج نشان داد که بین اثر بخشی دو روش آزمایشی آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خود نظم دهی بر خلاقیت دانش آموزان تفاوت معناداری وجود ندارد و میتوان گفت که این دو روش آموزش به یک میزان اثر بخش بودهاند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خودنظمدهی در باعث افزایش خلاقیت دانشآموزان میشود و اثر این دو روش بر خلاقیت دانشآموزان دختر و پسر یکسان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خلاقیت، خودنظم دهی، راهبردیادگیری تجسم کردن
عنوان انگلیسی
Comparison of the Effectiveness of Teaching Learning Strategy Visualization and Self-Regulatory Education on Students' Creative Thinking
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: The purpose of this study was to compare the effectiveness of teaching the learning strategy of visualization and self-regulation education on students' creativity. Materials and Methods: The present study was experimental. The research population consisted of all 7th grade students in Tehran during the academic year 1397-1396. Using multi-stage cluster sampling, 120 students (60 female students, 60 male students) were selected as sample. To collect data, the Torrance Creativity Questionnaire was used which was carried out in the pre-test and post-test. Data were analyzed using covariance statistical test. Results: The results showed that two educational methods of visualization and self-regulation education on increasing the creativity of students have a significant effect. The results also showed that there is no significant difference between male and female students regarding the effectiveness of these two experimental methods on student's creativity. However, the results showed that there is no significant difference between the effectiveness of two experimental methods of teaching the learning strategy of visualization and self-discipline education on students' creativity, and it can be said that these two methods of teaching have been effective. Conclusion: The results showed that learning the learning strategy of visualization and self-regulation education in increasing the creativity of students is the same and the effect of these two methods on the creativity of female students is similar.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
creativity, self-regulation, strategy, visualization
نویسندگان مقاله
سوسن فرخی | sosan farokhi
علی اکبر سیف | Ali Akbar Seif
علیرضا کیامنش | alireza kiamanesh
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2114-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات