این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۵، صفحات ۴۸۰-۴۸۹

عنوان فارسی مقایسه اثر بخشی آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خود نظم دهی بر تفکر خلاق دانش ‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خودنظم­دهی بر خلاقیت دانش‏آموزان انجام شد. روش ها: روش پژوهش حاضر آزمایشی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‏آموزان پایه­ی هفتم شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1397-1396 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای 120 دانش­آموز (60 دانش­آموز دختر- 60 دانش­آموز پسر) به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه خلاقیت تورنس استفاده شد که در  مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون اجرا شد. داده­ها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که دو روش آموزشی راهبرد تجسم کردن و آموزش خودنظم دهی بر افزایش خلاقیت دانش­آموزان تأثیر معنی­داری دارد. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معنی­داری بین دانش آموزان دختر و پسر از لحاظ اثر بخشی این دو روش آزمایشی بر خلاقیت­ دانش­آموزان وجود ندارد. لیکن نتایج نشان داد که بین اثر بخشی دو روش آزمایشی آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خود نظم دهی بر خلاقیت دانش آموزان تفاوت معناداری وجود ندارد و می­توان گفت که این دو روش آموزش به یک میزان اثر بخش بوده­اند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خودنظم­دهی در باعث افزایش خلاقیت دانش­آموزان می­شود و اثر این دو روش بر خلاقیت دانش­آموزان دختر و پسر یکسان است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خلاقیت، خودنظم دهی، راهبردیادگیری تجسم کردن

عنوان انگلیسی Comparison of the Effectiveness of Teaching Learning Strategy Visualization and Self-Regulatory Education on Students' Creative Thinking
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The purpose of this study was to compare the effectiveness of teaching the learning strategy of visualization and self-regulation education on students' creativity. Materials and Methods: The present study was experimental. The research population consisted of all 7th grade students in Tehran during the academic year 1397-1396. Using multi-stage cluster sampling, 120 students (60 female students, 60 male students) were selected as sample. To collect data, the Torrance Creativity Questionnaire was used which was carried out in the pre-test and post-test. Data were analyzed using covariance statistical test. Results: The results showed that two educational methods of visualization and self-regulation education on increasing the creativity of students have a significant effect. The results also showed that there is no significant difference between male and female students regarding the effectiveness of these two experimental methods on student's creativity. However, the results showed that there is no significant difference between the effectiveness of two experimental methods of teaching the learning strategy of visualization and self-discipline education on students' creativity, and it can be said that these two methods of teaching have been effective. Conclusion: The results showed that learning the learning strategy of visualization and self-regulation education in increasing the creativity of students is the same and the effect of these two methods on the creativity of female students is similar.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله creativity, self-regulation, strategy, visualization

نویسندگان مقاله سوسن فرخی | sosan farokhi


علی اکبر سیف | Ali Akbar Seif


علیرضا کیامنش | alireza kiamanesh



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2114-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات