این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۵، صفحات ۴۹۷-۵۰۴
عنوان فارسی
تاثیر نظریه ذهن بر درگیری تحصیلی (حیطه عاطفی– شناختی) با نقش میانجی پردازش هیجانی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: عملکرد تحصیلی همواره تابعی از ابعاد هیجانی و روان شناختی فرد است، بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای پردازش هیجان در رابطه نظریه ذهن با در گیری تحصیلی در دانش آموزان بود. روش ها: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و به طور خاص مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه ی آماری 529 نفر از دانش آموزان دختر شهرستان قائم شهر بودند که تعداد 300 نفر به عنوان نمونه ی آماری و به روش دردسترس انتخاب شدند و با پرسشنامه های پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (1391)، ﻣﻘﯿﺎس ﭘﺮدازش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﺎﮐﺮ و همکاران (2010) و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ نظریه ذهن استیرمن (1994) ارزیابی شدند. یافتهها: نتایج نشان داد، بین نظریه ذهن و پردازش هیجانی با درگیری تحصیلی رابطه ی مستقیم معنی دار وجود دارد. مدل پژوهش دارای برازش بوده و تایید شد و 42/0 از واریانس درگیری تحصیلی توسط نظریه ذهن و پردازش هیجانی مورد تبیین قرار گرفت و پردازش هیجانی در رابطه ی بین نظریه ذهن و پردازش هیجانی با درگیری تحصیلی نقش واسطه ای دارا بود. نتیجهگیری: با تغییرات شناخت اجتماعی به عنوان هسته اصلی نظریه ذهن می توان پردازش هیجانی را افزایش داد و نهایتا درگیری تحصیلی آن ها را ارتقا بخشید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژههایکلیدی، نظریه ذهن، پردازش هیجانی، درگیری تحصیلی
عنوان انگلیسی
Mediating role of excitement processing in the relationship between the theory of mind with academic engagement
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Academic performance is always a function of individualchr('39')s emotional and psychological dimensions. Therefore, the purpose of this study was to investigate the mediating role of emotional processing in the relationship between the theory of mind with academic engagement in students. Methods: The research method was descriptive-correlational and in particular, structural equation modeling. The statistical population of this study was 529 female students in Ghaemshahr city. A total of 300 students were selected by available sampling. Zarang academic engagement questionnaire (2012), Emotional Processing Scale Baker et al. (2010) and Streammanchr('39')s Theory of mind questionnaire (1994) was used. Results: The results showed that there is a significant direct relationship between mental theory and emotional processing with academic engagement. The research model was fit and validated and 0.42 of the educational involvement variance was explained by the theory of mind and emotional processing. Empirical processing had a mediator role in the relationship between the theory of mind and emotional processing with academic engagement. Conclusion: With the changes in social cognition as the core of the theory of mind, emotional processing can be increased and ultimately increased their academic engagement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Key words, theory of mind, emotional processing, academic involvement
نویسندگان مقاله
عارفه رعیت نیا | arefe rayatnia
علیا عمادیان | olia emadian
بهرام میرزاییان | bahman mirzayian
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2044-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات