این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۵، صفحات ۵۰۵-۵۱۲
عنوان فارسی
رابطۀ جو عاطفی اجتماعی مدرسه و انگیزش تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: خودکارآمدی به عنوان یک عامل انگیزشی، منجر به افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش استرس می شود. شناسایی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی در موفقیت تحصیلی تاثیر به سزایی دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ جو عاطفی-اجتماعی مدرسه و انگیزش تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطۀ بود. روش کار: روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه شامل 1402 نفر از دانش آموزان متوسطه بودند. 300 نفر از دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل متوسطۀ، سال تحصیلی 94-93 دبیرستانهای شهرستان عباس آباد به شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ جو عاطفی- اجتماعی مدرسه که توسط دانشگاه بنگلور هند ساخته شده و پرسشنامۀ انگیزش تحصیلی والرند و همکاران(1992) و مقیاس خودکارآمدی جری جینگ و مورگان (1991)استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها، به روش تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام انجام شد. نتایج: یافته ها نشان داد که بین جو عاطفی-اجتماعی مدرسه با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. بین انگیزش تحصیلی دانش آموزان(انگیزش بیرونی و درونی) با خودکارآمدی تحصیلی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد و بین بی انگیزشی و خودکارآمدی رابطۀ منفی و معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: جو عاطفی-اجتماعی مدرسه و انگیزش تحصیلی توانستند به طور معناداری خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر را پیش بینی نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جو عاطفی- اجتماعی مدرسه، انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی تحصیل
عنوان انگلیسی
The relationship between school's social-emotional atmosphere and academic motivation with academic self-efficacy
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Self-efficacy as a motivating factor leads to increased academic performance and stress reduction. The identification of factors affecting self-efficacy has a significant impact on academic achievement. The purpose of this study was to determine the relationship between school-social-emotional atmosphere and academic motivation with high school girl student self-efficacy. Method: The research method was correlational and the community included 1402 high school students. 300 girl high school students of Abbas-abad high schools were selected by stratified random sampling in 2013-14. The socio-emotional-social school questionnaire, prepared by Banglor University, Valrand et al (1992) Educational Motivation Questionnaire and Jery Jing and Morgan (1991) Self-efficacy scale, were used to collect information. Data analysis was done by multiple stepwise regression analysis. Results: Results showed that there is a positive and significant relationship between the socio-emotional atmosphere of the school and the student's academic self-efficacy. There is a positive and significant relationship between academic motivation of students (external and internal motivation) and academic self-efficacy and there is a negative and significant relationship between lack of motivation and self-efficacy. Conclusion The socio-emotional atmosphere of school and academic motivation were able to predict the academic self-efficacy of female students significantly.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
The relationship between school&apos,s social-emotional atmosphere and academic motivation with academic self-efficacy
نویسندگان مقاله
محمدرضا زربخش | mohamadreza zarbakhsh
Tonkabon Azad University,
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن،
مریم رستم نژاد | Maryam Rostam neghad
Tonkabon Azad University,
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن،
سمیه محمدی تیله نویی | somaye mohamadi tile noei
Tonkabon Azad University,
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن،
شهربانو سلیمانی | shahrbanoo soleimani
Tonkabon Azad University,
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن،
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2402-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات