این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۵، صفحات ۵۱۳-۵۲۰

عنوان فارسی تاثیر اجرای مدل FOCUS – PDCA بر رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده پرستاری علوم پزشکی بقیه الله (عج)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پایش فرآیندهای سازمانی به منظور بهبود و بازمهندسی آنها، جزء عملکردهای حیاتی در سازمان های با مدیریت نوین بوده و یکی از ضرورت ها و نیازهای اجتناب ناپذیر در یک مدیریت سالم و کارآمد، وجود یک سیستم کامل و دقیق پایش فرآیندها مانند مدل FOCUS-PDCA  است. لذا مطالعه حاضر با هدف تاثیر اجرای مدل  FOCUS –PDCA بر رضایتمندی دانشجویان  تحصیلات تکمیلی انجام شد. روش ها: این پژوهش نیمه‌ تجربی از نوع تک گروهی پیش و پس آزمون می باشد که در نیمسال اول و دوم تحصیلی 99-1398 در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی انجام شد و 5 فرآیند مدیریت پژوهش انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در بخش رضایتمندی توسط پرسش نامه محقق ساخته در هریک از مراحل (قبل و بعد از مداخله) سنجیده شد. در بحث زمان سنجی فرآیندها مدت زمان اجرای هر فرآیند برحسب روز سنجیده و گزارش گردید. یافته ها: میانگین زمان انجام فرآیندها با احتساب زمان بری برخی از فرآیندها که تحقق آنها عملا در طول یک ترم تحصیلی بود 74 روز گزارش گردید که پس از تشکیل کارگاه های FOCUS – PDCA و انجام مداخله ارتقاء توسط دانشجویان، میانگین زمان انجام فرایندهای مذکور به 55 روز تقلیل پیدا نمود. میانگین درصد ارتقاء فرآیندهای بررسی شده در خصوص زمان سنجی 65 درصد گزارش گردید. میانگین رضایت مندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرآیندهای پژوهشی دانشکده پرستاری 63.6 درصد گزارش گردید که پس از ارتقاء، این رضایت مندی بطور میانگین در مجموع فرآیندها به 21.2 درصد بهبود یافته و رضایتمندی 84.4% رسید. نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که اجرای روش FOCUS-PDCA منجر به ارتقای عملکرد پژوهشی دانشکده پرستاری شده است. پیشنهاد می گردد که این روش در دیگر بخش های بالینی، کمیته تحقیقات دانشجویی و خدمات رفاهی درگیر با دانشجویان و اساتید انجام  و از نظر تأثیر آن بر شاخص های دیگر نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرآیندهای پژوهشی ، رضایتمندی ، تحصیلات تکمیلی، مدل FOCUS-PDCA

عنوان انگلیسی The effect of FOCUS-PDCA model implementation on the satisfaction of graduate students of Baqiyatallah University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Monitoring organizational processes in order to improve processes is one of the vital functional areas in organizations with modern management and one of the inevitable necessities and needs in a healthy and efficient management is the existence of a complete and accurate process monitoring process. . FOCUS-PDCA model is one of the efficient tools for this aim. The aim of this study was to evaluate the effect of FOCUS-PDCA model on student satisfaction. Methods: This is a semi-experimental semi-experimental study of pre-test and post-test, which was conducted in the first and second semesters of the academic year 2019-2020 in the faculty of Nursing, University of Medical Sciences, and 5 research management processes were selected. Data collection tools in the satisfaction section were measured by a researcher-made questionnaire at each stage (before and after the intervention). In the discussion of process timing, the execution time of each process was measured and reported in terms of days. Results: The mean time of the processes was reported to be 74 days, taking into account the time consuming nature of some of the processes that took place during the academic semester. After the formation of FOCUS-PDCA workshops and the promotion of upgrades by students, the average time to perform these processes was reduced to 55 days. The average percentage of upgrades reported was 65%. the average satisfaction of graduate students with the research processes of the School of Nursing was 63.6%. Satisfaction reached 84.4%.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Research Processes, Satisfaction, Graduation, FOCUS-PDCA

نویسندگان مقاله اسماعیل حیدرانلو | esmaeil heydranloo


بتول نحریر |


زهرا قاسمی فرید |


فخرالدین فیضی |


لیلا کریمی |


فریال خمسه |


محسن ملاهادی |



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-89-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روش­‌های ارزشیابی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات