این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۳۰۶-۳۱۵

عنوان فارسی تاثیر آموزش گروهی مهارت‌های اجتماعی بر رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی در دانش‌آموزان دختر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کمرویی به عنوان یک پدیده­ی پیچیده مرکب از عوامل ذهنی، روانی و اجتماعی تعریف شده­است که با اضطراب در موقعیت­­های اجتماعی یا رفتارهای بین فردی ناشی از نگرانی درباره­ی ارزیابی از طرف دیگران مشخص می­شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر، اثربخشی  آموزش گروهی مهارت­های اجتماعی بر رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی در دانش­آموزان متوسطه دوم دختر شهر خرم آباد بود. روش: روش­ پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه­ آماری  شامل کلیه دانش­آموزان متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال 96-1395 در شهر خرم‌آباد می‌باشد. که تعداد 40 نفر از دانش­آموزان به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده­ها از طریق پرسشنامه رفتار سکوت­کلاسی بهنام­فر، ضامنی و عنایتی (1394)، پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی لیری  (1983) و مقیاس رفتار کمرویی چیک و ملچیور (1990)  جمع­آوری شدند. جهت تحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته­ها: نتایج  پژوهش نشان داد که آموزش گروهی مهارت­های اجتماعی بر کاهش رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی در دانش­آموزان دختر متوسطه دوم شهر خرم­آباد اثربخش بود (82/22=F ،001/0p<). نتیجه­گیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش می­توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت­های اجتماعی به دانش­آموزان منجر به افزایش مهارت­های اجتماعی در دانش­آموزان شد که برخوردارری از این مهارت­ها سبب کاهش رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی دانش­آموزان در موقعیت­های اجتماعی می­شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت‌های اجتماعی، سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی، کمرویی

عنوان انگلیسی Investigate the effect of social skills training on reducing classroom silence, fear of negative evaluation and shyness of female students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Shyness is defined as a complex phenomenon including mental, psychological and social factors that is characterized by anxiety in social situations or interpersonal behaviors due to being concern about others' evaluation. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of social skills training on reducing classroom silence, fear of negative evaluation and shyness of female students in Khorramabad city. Method: The method of this study is based on pre-test-post-test with control group. The statistical population includes upper secondary school students in Khorramabad city 40 of whom were selected by multi-stage random cluster sampling among the target population. Data were collected by Behnamfar, Zameni and Enayati's classroom silence questionnaire (2015), Daliri's negative evaluation questionnaire (1983) and Cheek & Melchior shyness scale (1990). The descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate covariance analysis) were used to analyze the data. Results: The results of the study showed that social skills training reduced the classroom's silent behavior, fear of negative evaluation and shyness in female upper secondary school students of Khorramabad city (F = 22.82, P< 0.001). Conclusion: According to the results of the research it can be concluded that providing students with social skills training increases social skills in students that enjoying such skills reduced the classroom silence behavior fear of negative evaluation and shyness in students in social situations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله social skills, classroom silence, fear of negative evaluation, shyness

نویسندگان مقاله محمد عباسی | Mohammad Abbasi
lorstanunivercity
دانشکاه لرستان

محبوبه ملکی | Mahboubeh Maleki
Allameh University
دانشکاه لرستان

سعید رومانی | Saeed Romanian
lorstanunivercity
دانشگاه فرهنگیان

کبری عالی پور | kobra Aalipour
lorstanunivercity
دانشگاه لرستان


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1871-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات