این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۳۴۲-۳۵۰
عنوان فارسی
بررسی صلاحیت آموزشی اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: شناسایی نقاط قوت و ضعف صلاحیتهای اساتید خصوصاً در شاخههای پزشکی گامی مهم در زمینهی ارتقای آموزش و بدنبال آن سلامت جامعه محسوب میشود، مطالعهی حاضر با هدف تعیین صلاحیت آموزشی اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان انجام شد. روش کار: مطالعه مقطعی حاضر بر روی اعضای هیئت علمی رشته پرستاری و دانشجویان پرستاری دانشکدهی پرستاری و مامائی زاهدان در سال 1395 انجام شد. 40 استاد به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. و به ازای هر استاد به تصادف سه دانشجو انتخاب شد. صلاحیت آموزشی اساتید با استفاده از پرسشنامهی خودارزیابی صلاحیت آموزشی اساتید و پرسشنامهی صلاحیت آموزشی اساتید از منظر دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات حاصل، با استفاده از آزمونهای تیمستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، همبستگی پیرسون و تیزوج تحت نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمرهی صلاحیت آموزشی اعضای هیئت علمی به روش خودگزارشی 2/6±47/82 و میانگین این نمره، از دید دانشجویان 08/11±40/65 گزارش شد. این تفاوت از نظر آماری معنیدار بود (001/0> P). اما میان نمرهی صلاحیت آموزشی اساتید، با ویژگیهای فردی اساتید و دانشجویان اختلاف آماری معنیداری وجود نداشت (05/0< P) نتیجهگیری: توانمندی آموزشی اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید در سطح عالی و از دیدگاه دانشجویان در سطح خوب ارزیابی شد. این اختلاف، برنامهریزی مناسب جهت ارتقاء توانمندی آموزشی اساتید را میطلبد و مطالعات بیشتر برای کشف عوامل مؤثر بر توانمندی آموزشی توصیه می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صلاحیت، آموزش، هیئت علمی، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Assessment of teaching competencies of faculty members from the viewpoints of faculty members and students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The identification of the strengths and weaknesses of competencies, especially in the medical branches, is an important step in promoting education and the health of the community, this study aims to determine the teaching competencies of faculty from the viewpoints of faculty members and students Methods: This study was a cross sectional study that its statistical population consisted of faculty members and students of the Nursing and Midwifery school of Zahedan in 2015. 40 faculty members entered the study by census e method. And for each faculty member, three students were selected randomly. The faculty members' teaching competency was assessed by self-report and students' opinion polls. The obtained data were analyzed using t-test, ANOVA, Pearson correlation and Paired t test in SPSS. Results: The results of the study showed that the average score of faculty members' teaching competency form faculty members' point of view was 82.47 ± 6.2 and from students view was 65.40 ± 11.08, respectively (P < 0.001). There was no significant difference between personal characteristics of students and faculties and faculties' teaching competency (P >0.05) Conclusions: faculty members' ranked the teaching competency from high and students ranked it good. So, planning to enhance the teaching competencies based on students' views and further studies to explore the factors affecting teaching competency is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Teaching, Competency, Faculty, Students
نویسندگان مقاله
تکتم کیانیان | Toktam Kianian
Tabriz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
علی نویدیان | Ali Navidian
Zahedan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
هانیه قرائتی پور | Hanieh Gheraatipour
Zahedan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2361-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روشهای ارزشیابی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات