این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۳۶۰-۳۷۰

عنوان فارسی ادراک دانشجویان رشته های بهداشت از محیط آموزشی و نقش آن در پیش بینی سرزندگی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: درک دانشجویان از محیط آموزشی محل تحصیل، نقش بسیار مهمی در فرایند یادگیری، سرزندگی تحصیلی و عملکرد دارد. این مطالعه، باهدف بررسی درک دانشجویان رشته‌های بهداشت از محیط آموزشی و ارزیابی قابلیت پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی از طریق درک آن‌ها از محیط آموزشی انجام‌شده است. روش‌ها: این تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته‌های بهداشت شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایلام، اراک، بیرجند، سمنان و همدان در سال تحصیلی 98-97 بوده است. تعداد 475 دانشجو به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای، انتخاب و داده‌های 400 شرکت‌کننده مورد آنالیز قرار گرفت (نرخ پاسخ=2/84 درصد). ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه سنجش محیط آموزشی (DREEM) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه ضمن استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22، از آزمون‌های t مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه، رگرسیون‌های ساده و چندگانه جهت آنالیز داده‌ها استفاده گردید. نتایج: میانگین نمره کلی درک دانشجویان از محیط آموزشی 92/22±1/114 (حداکثر 200) به دست آمد. نتایج مطالعه نشان داد که درک دانشجویان از محیط آموزشی 9 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی آن‌ها را پیش‌بینی می‌کند (304/0=R، 092/0=2R، 09/0=2 R تعدیل‌شده،507/40=F،001/0>p). همچنین، ضرایب رگرسیونی نشان داد که تمام مؤلفه‌های درک دانشجویان از محیط آموزشی به جزء مؤلفه درک دانشجویان از مدرسین، نقش معنی‌داری در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی داشته‌اند.  نتیجه‌گیری: درک دانشجویان رشته‌های بهداشت در مورد محیط آموزشی، در سطح متوسط بوده، به مفهوم وجود جنبه‌های مثبت در محیط آموزشی بیش از جنبه‌های منفی است. گرچه، انجام ارزیابی‌های دقیق، تشخیص نقاط قوت و ضعف و انجام مداخلات آموزشی، جهت بهبود درک دانشجویان از محیط آموزشی و به‌تبع آن، افزایش سرزندگی تحصیلی ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، سرزندگی تحصیلی، ادراک دانشجویان از محیط آموزشی، بهداشت

عنوان انگلیسی Health sciences students’ perception of the educational environment and its role in predicting academic buoyancy
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Students' perceptions of their educational environment play a very crucial role in the learning process, academic buoyancy and performance. This study aimed to investigate health sciences students' perceptions of the educational environment and evaluated the predictability of academic buoyancy through their perceptions of the educational environment. Methods: This research was a descriptive -correlational study. The statistical population consisted of all health students who were studying in Ilam, Arak, Birjand, Semnan and Hamadan Universities of Medical Sciences in the academic year 2018-19. A total number of 475 students were selected through multistage random sampling method and the data of 400 participants were analyzed (response rate = 84.2%). Data were gathered using a Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) and academic buoyancy questionnaires. In this study, while using SPSS v.22 software, independent samples t-test, one–way ANOVA, simple and multiple regressions were employed for data analysis. Results: The mean overall DREEM score was 114.1±22.92 (maximum, 200). The result showed that students' perceptions of the educational environment would predict 9% of the variance of their academic buoyancy (R=0.304, R2=0.092, Adjusted R2=0.09, F=40.507, p< 0.01). Also, regression coefficients showed that the components of students' perceptions of the educational environment, except the component of students' perceptions of teachers, had a significant role in predicting academic buoyancy. Conclusion: Health students' perceptions of their educational environment were at a moderate level shows that the educational environment was found to be more positive than negative. Nevertheless, addressing accurate assessments, identifying strengths and weaknesses, and conducting educational interventions are essential to enhance students' perceptions of the educational environment and, consequently, improve academic buoyancy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Academic buoyancy, Students’ perception of the educational environment, Health

نویسندگان مقاله طالب عسکری پور | Taleb askaripoor
Semnan University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ سمنان

ایت رحمانی | Ayat Rahmani
Semnan University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ سمنان

حامد آقائی | Hamed Aghaei
Arak University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ اراک

وحیده ابوالحسن نژادد | Vahideh Abolhasannejad
Birgand University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ بیرجند

علی محمد عباسی | Ali Mohammad Abbasi
Ilam University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ ایلام

مسعود شفیعی مطلق | Masoud Shafii motlagh
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ همدان

محمد ابراهیم غفاری | Mohammad Ebrahim Ghaffari
Guilan University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ گیلان

مهذی محمدی مستان آباد | Mahdi Mohammadian Mastanabad
Semnan University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ سمنان

محمد علی جلیل وند | Mohammad Ali Jalilvand
Semnan University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ سمنان

الهه کاظمی | Elehe kazemi
Mohammad Ali
دانشگاه ع پ سمنان


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2583-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات