این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۳۷۱-۳۸۱
عنوان فارسی
بررسی رابطه بین شناخت اجتماعی و عملکرد تحصیلی با نقش واسطهای توانایی شناختی و هیجانات تحصیلی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پایهاش وضعیت تحصیلی دانشجویان یکی از مأموریتهای آموزشی دانشگاههاست تواناییهای شناختی مغز نقش محوری در یادگیری و موفقیت تحصیلی ایفا میکنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای هیجانات تحصیلی و توانایی شناختی در ارتباط بین شناخت اجتماعی و عملکرد تحصیلی بود مواد و روشها: روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و طرح همبستگی بود. جامعه آماری را تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 1397-1398 تشکیل دادند که 380 دانشجو بهصورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای عملکرد تحصیلی، پرسشنامه هیجان تحصیلی، پرسشنامه توانایی شناختی و پرسشنامه شناخت اجتماعی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج جدول ماتریس همبستگی نشان داد که بین عملکرد تحصیلی و همچنین توانایی شناختی با متغیر شناختی اجتماعی و ابعاد شناخت خود، ذهنخوانی و درک محیط آموزشی رابطه معناداری دارد همچنین هیجان تحصیلی با توانایی شناختی و شناخت اجتماعی و هر 4 بعد آن رابطه معناداری داشت. همچنین نتایج تحلیل مسیر حاکی از معناداری نقش واسطهای هیجانات تحصیلی و توانایی شناختی در ارتباط بین شناخت اجتماعی با عملکرد تحصیلی بود. نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که شناخت اجتماعی با واسطهگری هیجانات تحصیلی و توانایی شناختی از عوامل اساسی برای بررسی رضایت و عملکرد تحصیلی دانشجویان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناخت اجتماعی، هیجانات تحصیلی، توانایی شناختی، عملکرد تحصیلی
عنوان انگلیسی
The Relationship between Social Cognition and Academic Performance with The Mediating Role of Cognitive Cognitive Abilities and Academic Emotion in Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Students' academic status is one of the missions of universities. The cognitive abilities of the brain play a central role in learning and academic achievement. The purpose of this study was to investigate the role of mediators of academic excitement and cognitive ability in relation between social cognition and academic performance. Materials and Methods: This research was a descriptive research and correlation design. The statistical population was comprised of all undergraduate students of Shahid Beheshti University in the academic year 1397-1398, of which 380 students were selected as available. Data were gathered through a questionnaire of academic performance, a questionnaire of emotional readiness, a cognitive ability questionnaire, and a social cognition questionnaire. Pearson correlation coefficient and path analysis were used to analyze the data. Results: The results of the correlation matrix table showed that there was a significant relationship between academic performance and cognitive ability with social cognitive variable and self-cognitive dimensions, mindfulness and perception of educational environment. Also, there was a significant relationship between cognitive and social cognition and all four dimensions of academic excitement. Also, the results of path analysis indicated a significant role of the mediating role of academic excitement and cognitive ability in the relationship between social cognition and academic performance. Conclusion: Generally, it can be concluded that social cognition by mediating educational excitements and cognitive ability is one of the basic factors for assessing the satisfaction and academic performance of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cognitive Ability, Academic Excitement, Cognitive Ability, Academic Achievement
نویسندگان مقاله
علی آقازیارتی | Ali Aghaziarati
کیانا کاروان بروجردی | Kiana Karevan Brojerdi
احسان بدایت | Ehsan Bedayat
مرضیه عسگری | Marziyeh Asgari
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2306-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات