این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۴۰۱-۴۰۸
عنوان فارسی
طراحی اهداف برنامه درسی مهارت های زندگی برای دانشجویان دوره کارشناسی مراکز آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: سلامتی افراد محور توسعه جامعه است و دانشجویان بخش اعظمی از جامعه جوان ما را تشکیل میدهند. آنان به لحاظ مشکلات و استرس های متنوعی که در این دورَان متحمل میشوند، در معرض ابتلا به بسیاری از مشکلات روانی _ اجتماعی قرار دارند برای جلوگیری از این آسیب ها باید مهارت های زندگی در قالب برنامه درسی در آموزش عالی گنجانده شود. هدف از این مطالعه طراحیاهداف برنامه درسی مهارت های زندگی را برای دانشجویان دوره کارشناسی مراکز آموزش عالی ایران بود. روش کار: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شد. مشارکت کنندگان را 15 نفر صاحب نظر در زمینه مهارت های زندگی و 15 سند مکتوب شامل می شد. برای انتخاب افراد ازروش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختار تا مرحله اشباع گردآوری و با نرم افزار MAXQDA طی سه مرحله کد گذاری باز ،محوری وگزینشی ،تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: یافته های حاصل از این پژوهش شامل شامل 157کد اولیه بوده که در نهایت با ادغام کدهای اولیه57 کد مفهومی، 8 کد محوری و در 5کد گزینشی ارائه گردید؛ کد های گزینشی « توسعه اجتماعی،توسعه اقتصادی،تقویت مهارت های مربوط به زندگی پیشرفته،بهزیستی روانی،خودشکوفایی» برای عتصر هدف استخراج شد. نتیجه گیری: یافته ها نشان داد اهداف برنامه درسی مهارت های زندگی باید زمینه های اجتماعی ،اقتصادی وروانی را در بر گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اهداف، برنامه درسی ،مهارت های زندگی ،آموزش عالی
عنوان انگلیسی
To design the curriculum scopes of life skills for Iranian Higher Education Students’
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: As you know the health of people cause to the development of society and the students are the main parts of society. They are faced to many problems and have to tolerated stress and anxiety in these circumstances. They are exposed to many psychological and social problems. To prevent these injuries, life skills should be included in the curriculum in higher education. The aim of this research is to design the curriculum scopes of life skills for Iranian Higher Education Students'. Methods: This study is done by qualitative approach and content analysis method. Participants included 15 life skills supervisors and 15 written documents. Targeted sampling was used to select individuals. Data were collected through semi-structured interviewers up to the saturation stage and analyzed with the MAXQDA software in three stages: open, axial and selective coding. Results: The findings of this study included 157 initial codes, which were finally combined with the initial codes of 57 conceptual codes, 8 axial codes and 5 selective codes. Selection codes "Social Development, Economic Development, Strengthening Advanced Life Skills, Mental Welfare, and Self-Sufficiency" were extracted for the target element. Conclusions: The findings showed that the objectives of life skills curriculum should be include Social, Economic and Psychological Contexts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Objects, Curriculum, Life Skills, Higher Education
نویسندگان مقاله
رویا قوانلو | roya ghavanlou
Azadshahr unit, Islamic of Iran University
دانشگاه آزاد آزادشهر
علی اصغر بیانی | aliasghar bayani
Azadshahr unit, Islamic of Iran University
دانشگاه آزاد آزادشهر
حمزه اکبری | hamze akbari
Azadshahr unit, Islamic of Iran University
دانشگاه آزاد آزادشهر
حسن صائمی | hasan saemi
Azadshahr unit, Islamic of Iran University
دانشگاه آزاد آزادشهر
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2793-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات