این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۴۰۹-۴۲۱
عنوان فارسی
تاثیر یادگیری خودراهبر و روش ترکیبی بر زبانآموزی و ایجاد مهارتهای ارتباطی نوآموزان دو زبانه پیشدبستانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: امروزه نظام آموزشوپرورش ما بهطور ملموس با چندگانگیزبانی و مسائل ناشی از آن، ازجمله ناکارآمدی مهارتهایارتباطی روبرو است؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر یادگیریترکیبی و روشخودراهبر بر زبانآموزی و ایجاد مهارتارتباطی نوآموزان دو زبانهپیشدبستانی است. روش کار: برای پژوهش از روش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهنوآموزان 5 ساله دوزبانه مدارس پیشدبستانی شهر کرج بود؛ از بین 50 مدرسه پیشدبستانی و مهدکودکگلبرگ که دارای بیشترین نوآموز دوزبانه بود انتخاب شد و بدین صورت تصادفی 36 نوآموز دوزبانه، انتخاب و به صورت تصادفی به سهگروه 12 نفری تقسیم شدند سپس بر روی هرگروه بهصورت تصادفی، هر سهروش سنتی، ترکیبی و خودراهبر اجرا شد. ابزار مورد استفاده شاملپرسشنامههای محققساخته زبانآموزی و مهارتهایارتباطی بود که روایی پرسشنامهها توسط اساتیدگفتاردرمان و متخصصانآزمونساز بررسی و پس از انجام اصلاحات لازم بر روی گویههای پرسشنامهها، پرسشنامهها مورد تائید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها با استفاده ازضریب آلفایکرنباخ، بهترتیب 81/0 و 83/0 به دست آمد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار تحلیل آماری spss به صورت آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس(اندازهگیریهای مکرر)) استفاده شد. یافتهها: با توجه به یافتهها روشهای ترکیبی، خودراهبر و سنتی بر زبانآموزی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان تاثیر معناداری دارند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشانداد که روش یادگیری ترکیبی به طورمعناداری نسبت به دو روش خودراهبر و سنتی تاثیر بیشتری بر یادگیری زبانآموزی نوآموزان دوزبانه دارد و روش یادگیریخودراهبر به طور معناداری نسبت به دوروش ترکیبی و سنتی تأثیر بیشتری بر یادگیری مهارتهای ارتباطی نوآموزان دو زبانه دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری ترکیبی روش خودراهبر زبانآموزی مهارتهای ارتباطی نوآموزان دو زبانه
عنوان انگلیسی
The effect of self-directed learning and its combined composition on language teaching and communication skills of preschool bilingual students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nowadays, our education system faces tangible multiplicity and issues, including the inadequacy of communication skills. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of compound learning and self-directed methodology on language learning and the development of communication skills of bilingual students of pre-schools. Methodology: A quasi-experimental method was used for pre-test and post-test design. The statistical population of the study consisted of 5-year-old bilingual students from pre-schools in Karaj. Of the 50 pre-school and kindergartens, Golbarg kindergarten, which has the most bilingual students, was selected. In this way, 36 bilingual learners were selected and randomly divided into three groups of 12 people. Then, on each group the traditional, compound and self-directed method was performed randomly. The tool used included researcher-made language learning and communication skills. The validity of the questionnaires was assessed by professors of speech therapists and experts. After completing the necessary amendments on questionnaires, the questionnaires were approved. The reliability of the questionnaires was 0.81 and 0.83 using Alpha-Cronbach's coefficient. The data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (covariance analysis (repeated measure)) using SPSS statistical software. Findings: According to the findings, compound, self-directed and traditional methods have a significant effect on language learning and communication skills of students. Conclusion: The results of this study indicated that the compound learning method has more effect on bilingual learners' language learning than traditional and self-directed learning methods. And self-directed learning method has a significant effect on the learner's communication skills of bilingual students in comparison with the compound and traditional method
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
blended learning self-directive method language learning communicationa skills bilingual new learnerships
نویسندگان مقاله
علیرضا بادله | Alireza Badeleh
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان گرگان
زهره جامع | Zohreh Jame
Islamic Azad University Central Tehran Branch
دانشگاه آزاد تهران مرکز
مهدی نامداری پژمان | Mahdi namdaripejman
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان تهران
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1137-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات