این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۷۹-۱۸۶
عنوان فارسی
تأثیر سبکهای یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی (مطالعۀ موردی دانشگاه علوم پزشکی مازندران)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هزاره سوم با تأکید بر رویکرد آموزش مادام العمر و توجه به اصول یادگیری یونسکو که مبتنی بر بینش ، دانش، توانش و پرورش و بالندگی است. شیوه های آموزش و یادگیری را دگرگون ساخته، و چشم انداز جدیدی را در بحث آموزش و سبکهای یادگیری در جهت خودکارامدی مطرح ساخته است. لذا هدف کلی از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سبکهای یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود. روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی _ پیمایشی است. جامعۀ آماری 570 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نیمسال اول سال تحصیلی 97-1396 بودند. حجم نمونه بر طبق جدول به روش تصادفی طبقهای 234 نفر انتخاب شد. ابزار اندازهگیری، شامل دو پرسشنامه به شرح پرسشنامۀ سبکهای یادگیری و خودکارآمدی بود. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه، تعقیبی توکی و رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 20 انجام گرفت. یافتهها: میزان خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان بالاتر از حد متوسط است. شیوههای یادگیری (تجربۀ عینی، مشاهدۀ تأملی، مفهومسازی انتزاعی و آزمایشگری فعال) بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین سبکهای یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تأثیر معناداری دارند و میزان خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان با سبک یادگیری واگرا، بیشتر از سایر سبکها است. نتیجهگیری: پژوهش فوق میتواند چشمانداز جدیدی در راستای تغییر سیاستهای کلی مدیران و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در راستای بازبینی برنامهها و توجه و تمرکز بر برنامهریزیهای مبتنی بر سبک یادگیری دانشجویان ایجاد کند و از این طریق موجبات بهبود عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان را فراهم سازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی تحصیلی، تجربۀ عینی، مشاهدۀ تأملی، مفهومسازی انتزاعی، آزمایشگری فعال
عنوان انگلیسی
Effect of learning styles on postgraduate students and clinical assistants (a case study in Mazandaran University of Medical Sciences)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The main purpose of this research study was to investigate the effect of learning styles on academic self-efficacy of postgraduate students and clinical assistants in Mazandaran University of medical science. Methods: In this descriptive-survey study, the statistical population included 570 postgraduate students and clinical assistants in Mazandaran University of medical science in the first semester of the 2017-2018 academic year. The sample size was 234 individuals according to the stratified random sampling method. The measurement tools consisted of two questionnaires of learning styles and self-efficacy. Data analysis was done by one-way ANOVA, Tukey's post hoc and regression tests using the SPSS-20 software. Results: Students' self-efficacy is higher than average. Learning methods (objective experience, tactile observation, abstract conceptualization and active experimentation) have a positive and significant influence on academic self-efficacy of students. Learning styles also have a significant effect on academic self-efficacy of postgraduate students and clinical assistants in Mazandaran University of Medical Sciences. In addition, the degree of self-efficacy among students with divergent learning styles is more than other styles. Conclusion: This research can provide a new perspective on changing policy makers and managers of Mazandaran University of Medical Sciences which leads to review programs and focus on student-based learning programs. Therefore, improving academic performance and academic self-efficacy of students will be observed in the education systems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic self-efficacy, objective experience, tactile observation, abstract conceptualization, active experimentation
نویسندگان مقاله
علی گل افشانی | Ali Golafshani
Mazandaran University of medical science
دانشگاه علوم پزشکی مازندران،
فرشیده ضامنی | Farshid Zameni
Islamic Azad university, Sar
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1947-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
توصیفی و نظرسنجی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات