این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۸۷-۱۹۲

عنوان فارسی بررسی و اولویت بندی اثربخشی آموزش بیماران حین بستری-مطالعه توصیفی : بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم(عج) در سال ۱۳۹۶
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش به بیمار از حقوق اساسی بیماران می­باشد. موانع زیادی در آموزش به بیمار و عوامل مدیریتی در اجرای آن وجود دارد. بررسی تاثیر آموزش، جزو موارد مهم فرآیند آموزش به بیمار محسوب می­گردد که نیاز به برنامه­ریزی خاص و کنترل و ارزیابی­های مکرر دارد. مطالعه موانع آموزش به بیمار از دیـد بیمـاران بـستری و پرستاران شاغل و تاکید بر امر آموزش به بیمار و اثربخشی آموزش­های ارائه­شده به بیماران ضروری به نظر می­رسد. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر اثربخشی آموزش بیماران بستری و تعیین اولویت­بندی این عوامل طراحی شد. روش‌ها: این مطالعه از نوع کاربردی است و بصورت مقطعی در بازه زمانی شهریور تا بهمن 1396 در بیمارستان بقیه­الله(عج) اجرا شده­است. با توجه به محدود بودن جامعه هدف، 168 نمونه برای این مطالعه تعیین شد که بصورت نمونه­گیری تصادفی وارد مطالعه شدند. در این تحقیق از دو پرسشنامه بعنوان ابزار تحقیق استفاده شده است. پرسشنامه عوامل موثر بر اثربخشی آموزش بیماران و پرسشنامه چک لیست ارزشیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار و مددجو می­باشد. رگرسیون Backward در این تحقیق برای تعیین عوامل موثر بر اثربخشی آموزش استفاده­شد.یافته‌ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده¬ها نشان داد که هر دو روش کار-محور با سطح معنی داری (01/0> p) از روش سنتی دستوری-ترجمه بهتر نتیجه داده اند. در مقایسه دو روش کار-محور با یکدیگر، روش تعاملی-مشارکتی از روش معمولی در ارتباط با خودکارآمدی بهتر عمل کرد (01/0> p) ولی در مورد مانع نگرشی، علیرغم اختلاف 5 نمره¬ای در میانگین دو گروه به نفع روش تعاملی-مشارکتی در دادن نگرش مثبت، به لحاظ آماری تفاوت معنی¬داری مشاهده نشد (266/0 > p). نتیجه‌گیری: این مطالعه بر روی 168 نفر اجرا شد. 79 نفر مرد (47٪) و 89 نفر زن (53٪) هستند. 41.7٪ از شرکت کنندگان کمتر از 40 سال سن و مدرک تحصیلی 69٪ از شرکت­کنندگان نیز لیسانس است. نتایج نشان­داد که تمامی سازه­ها بر روی نمره ارزیابی اثر معنی­دار (05/0>P) آماری نشان­دادند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اثربخشی، عوامل اثربخشی، بیماران بستری، امکانات آموزش به بیمار

عنوان انگلیسی Study and Prioritization of the Effectiveness of Patients Training During Hospitalization, Descriptive study: Baqiyatallah Hospital in 2017
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Patient education is the patient's contemporary rights. There is a great hindrance to patient education and management in its implementation. The study of the effect of education is an important part of the patient's education process, which requires special planning and control and evaluation. The study of the barriers to patient education for hospitalized patients and working nurses and the emphasis on patient education and the effectiveness of training provided to patients are necessary. The aim of this study was to investigate the factors affecting the effectiveness of teaching of hospitalized patients and prioritizing these factors. Methods: is the study was a descriptive cross-sectional study in Baqiyatallah hospital between 2001 and 2007. Due to the limited community objectives, 168 samples were selected for this study, which were randomly entered into the study. In this research, two questionnaires were used as a research tool. One questionnaire was about effective factors affected effectiveness of patient education and the second questionnaire was about the evaluation of the effectiveness of rescuer learning to patients. In this research, regression was used to determine the factors affecting the effectiveness of education. Results: This study was performed on 168 subjects. 79 men (47%) and 89 women (53%). 41.7% of participants were less than 40 years age old and 69% of participants are also undergraduate. The results showed that all of the structures statistically  had a significant effect on the scores. (P < 0.05). Conclusions: Patient education is one of the basic needs of patients and they need to know the information in diagnosis, treatment, and surgery. Having complete information about the disease and treatment is one of the most important rights of patients, and this information should be designed and implemented based on individual needs and specific disease situation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Effectiveness, Factors Affecting Function, Hospitalized Patients, Patient Education Facilities

نویسندگان مقاله نرگس بیاضیان | Narges Bayazian Sarkandi


هادی رزقی شیرسوار | Hadi Rezghi Shirsavar



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1950-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده توصیفی و نظرسنجی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات