این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۲۰۵-۲۱۲
عنوان فارسی
بررسی عوامل موثر بر عدم حضور دانشجویان در کلاسهای نظری از دید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال ۱۳۹۷
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش به عنوان اولین گام در فعالیتهای بشری محسوب میشود. حضور دانشجویان در کلاس های نظری نقش موثری در یادگیری و آینده شغلی آنها دارد. بنابراین، در این مطالعه به بررسی علل عدم حضور دانشجویان در کلاسهای آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز از منظر دانشجویان پرداختیم. روشها: این مطالعه توصیفی-مقطعی، در بین 277 دانشجوی مقطع دکتری حرفهای (دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی) در مقطع علوم پایه در سال 1397 دانشگاه علوم پزشکی تبریز با استفاده از پرسشنامه 26 سوالی ( 5 گزینه ای با نمره گذاری از 1 تا5 در چهار حیطه)انجام گرفت. در پایان دادهها آنالیز توصیفی شد. یافتهها: طبق میانگین نمرات حاصل از منظر دانشجویان دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی، دو حیطهی تاثیر گذار در غیبت توان علمی و روش استاد (0.3±3.5، 0.66±2.93، 0.45±3.17) و شرایط فردی دانشجو برای حضوردر کلاس، از قبیل اشتغال، علاقه به رشته و غیره، (0.47±3.1، 0.55±2.83، 0.59±2.83) بود. مهمترین عامل غیبت دانشجویان از کلاس از حیطه شرایط فردی دانشجو برای حضوردر کلاس، کمخوابی شب قبل کلاس (4.14) می باشد وکم اثرترین عامل ازحیطه شرایط زمانی و مکانی برگزاری کلاس، مختلط بودن کلاس(1.50) بود. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت علاقه به موضوع کلاس، کیفیت ارائه درس، رابطه موثر استاد و دانشجو بر حضور در کلاس باید در فرآیند جذب اساتید جدید و نیز غربالگری اساتید حاضر راهکارهایی اندیشید. همچنین با توجه به اهمیت برنامه ریزی آموزشی و زمان تشکیل کلاس، برنامه آموزشی روزانه نیز مورد بازبینی قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجویان، عدم حضور، کلاسهای نظری
عنوان انگلیسی
Reasons of Absence from Theoretical Classes Based on Students’ Viewpoints in Tabriz University of Medical Sciences in 2018
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Education is considered as the first step in human activities. Students' attendance in theoretical classes has a great impact on their acquisition of knowledge and future career. Therefore, this study surveyed the causes of absenteeism in Tabriz University of Medical Sciences based on students' viewpoints. Methods: This descriptive cross-sectional study evaluated 277 dental, medical and pharmacology students in basic sciences course in Tabriz University of Medical Sciences in 2018. The questionnaire consisted of 26 questions in five-point Likert scale (1 to 5) in 4 categories. Data were analyzed using descriptive statistics. Results: Considering the average scores of categories, two categories with more significant role in students' absenteeism from theoretical classes based on students' viewpoints were: instructor's academic ability and teaching method (3.17±0.45, 2.93±0.66, 3.5±0.3), and student's personal conditions, including occupation, interest in the field of study, etc (2.83±0.59, 2.83±0.55, 3.1±0.47). The most and least important factors affecting absenteeism were inadequate sleep at night (4.14) and coeducational classes (1.50). Conclusion: Given the important role of presentation method, effective relationship between instructors and students and interest in class subject in students' attendance, emphasis should be placed on employing skillful instructors and screening the old ones in order to reduce the rate of absenteeism. In addition, having remarkable effect on the quality of education, it is essential to reform the educational system and reschedule class timetables.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
students, absence, theoretical classes
نویسندگان مقاله
میلاد باصری | Fariba Mirzaei
مهدی رهبر | Milad Baseri
فریبا میرزایی | Mahdi Rahbar
Research center for prevention of oral and dental diseases
مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان
فراز رادمند | Faraz Radmand
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2199-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده
توصیفی و نظرسنجی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات