این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۲۲۹-۲۳۹

عنوان فارسی ارائه الگوی پیشایندهای موفقیت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بهسازی شرایط ارتقای موفقیت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر جزو مسئولیت‌های اساسی مدیران دانشگاه‌ها و بنیاد شهید و امور ایثارگران به شمار می‌رود. در این راستا پژوهش حاضر به شناسایی، طبقه‌بندی، رتبه‌بندی و ارزیابی وضعیت موجود عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر تهران پرداخته است. روش‌ها: این پژوهش از نگاه هدف کاربردی است و در زمره پژوهش‌های کمی- کیفی قرار می‌گیرد. ارائه الگو با رویکرد استقرایی و با روش دلفی انجام شده است. بدین منظور از 20 نفر از خبرگان رشته‌های علوم تربیتی و مدیریت آموزش عالی و همچنین مدیران و کارکنان بنیاد شهید انقلاب اسلامی طی سه مرحله نظرسنجی شده است. آزمون الگو با روش‌های تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر با کمک نرم‌افزار پی.ال.اس انجام شده است. جامعۀ آماری این بخش نیز شامل دانشجویان شاهد و ایثارگر مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ آزاد اسلامی در شهر تهران به تعداد 1217 نفر بوده است که از میان آنها 386 نفر به ‌صورت تصادفی به‌ عنوان نمونه آماری انتخاب شده‏اند. ابزار گردآوری داده‏ها نیز پرسشنامه‏ای محقق‌ساخته بوده است. برای ارزیابی وضعیت موجود ارکان این الگو در جامعه هدف نیز از آزمون تی تک‌نمونه‌ای با استفاده از نرم¬افزار اس.پی.اس.اس استفاده شده است. یافته‌ها: الگوی ارائه شده شامل چهار بعد اصلی بوده است: عوامل فردی، عوامل محیطی، عوامل آموزشی و تسهیلات و امکانات. اعتبارسنجی الگو نیز توان تبیین‌گری مناسب عوامل چهارگانه شناسایی شده بر موفقیت تحصیلی این دانشجویان را تایید کرده است. نتیجه‌گیری: بهسازی وضعیت موجود عوامل ارائه شده در قالب این الگو توسط مدیران دانشگاه و بنیاد شهید انقلاب اسلامی می‌تواند به پرورش این دانشجویان برای ایفای نقش موثرتر در جامعه یاری رساند. توجه به ضریب تاثیر و وضعیت موجود این عوامل می‌تواند به ارتقای اثربخشی این اقدامات کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موفقیت تحصیلی ،دانشجویان شاهد و ایثارگر، عوامل فردی، عوامل محیطی، عوامل آموزشی،تسهیلات و امکانات

عنوان انگلیسی Introducing a Model of Antecedents of Educational Success of Martyrs and Veterans Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Improving the conditions for improving the educational success of martyrs and veterans affairs students is one of the basic responsibilities of university administrators and foundation of martyrs and veterans affairs. In this regard, the present study has identified, categorized, ranked and evaluated the present status of factors affecting the educational success of these students educating in Islamic Azad universities in Tehran.  Methods: This research is practical and quantitative. The model developing has been done with an inductive approach and through Delphi method. To this end, 20 experts of higher education as well as managers and staff of foundation of martyrs and veterans affairs have been surveyed during three phases. The model testing has been conducted using confirmatory factor analysis and path analysis through PLS software. The statistical population of this section includes 1227 students of Islamic Azad University educating in Tehran, among them 386 persons were randomly selected as the statistical sample. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire. To evaluate the existing status of the elements of this model, T -test has been used through SPSS software. Results: The proposed model consists of four main dimensions: individual factors, environmental factors, educational factors and facilities. Validation of the model confirms the effects of the four identified factors. Conclusions: Improving the factors presented can help empowering of these students to play a more effective role in the community. Paying attention to the impact factor and the existing status of these factors can help to improve the effectiveness of these practices.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational success, Martyrs and Veterans students, Individual factors, Environmental factors, Educational factors, Facility and facilities

نویسندگان مقاله حسین نامدار‌ | Hosein Namdar
Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Branch
دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات

محمد صاحب الزمانی | Mohammad Sahebzamani
Tehran University of Medical Sciences, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی

نادر قلی قورچیان | Nadergholi Ghoorchian
Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Branch
دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2428-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات