این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۲۴۰-۲۴۹

عنوان فارسی مقایسه اثر بخشی تکنیک آموزش توجه و آموزش ایمن‌سازی روانی بر اضطراب و نگرانی نوجوانان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب و نگرانی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان نوجوان را تحت تاثیر قرار می دهد. در این راستا روش‌های درمانی مختلفی از جمله ایمن‌سازی روانی و آموزش توجه برای کاهش اضطراب و نگرانی از سوی پژوهشگران پیشنهاد شده است. هدف پژوهش حاضر مقایسه و بررسی اثربخشی این دو روش درمانی بر نگرانی و اضطراب دانش‌آموزان نوجوان استعداد درخشان مراغه بود. روش‌ها: این پژوهش، یک مطالعۀ نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش‌آموزان نوجوان استعداد درخشان شهر مراغه تشکیل دادند. از جامعه مذکور تعداد 45 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در سه گروه جایگزین شدند. دو گروه درمانی، درمان‌های فوق را دریافت کردند و برای گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌های نگرانی پنسیلوانیا (میر و همکاران، 1990) و پرسشنامه‌ی اضطراب (بک  و همکاران 1998) را تکمیل کردند. داده‌های پژوهش از طریق تحلیل واریانس چند عاملی در نرم افزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که هر دو درمان در مقایسه با لیست انتظار، موفق به کاهش علایم دانش‌آموزان(0001/0p<) شد. همچنین نتایج نشان داد تکنیک آموزش توجه در متغیر نگرانی بیشتر از درمان ایمن‌سازی موثر بود. نتیجه‌گیری: به عنوان نتیجه‌گیری می­توان گفت، هر دو روش آموزش توجه و ایمن‌سازی روانی در کاهش شدت نگرانی اثر بخش بودند و تکنیک آموزش توجه می­تواند به عنوان  یکی از تکنیک‌های موثر در کاهش نگرانی دانش‌آموزان در نظر گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش‌توجه، آموزش ایمن‌سازی روانی، نگرانی، اضطراب.

عنوان انگلیسی Comparison of the Effectiveness of Attention Training Techniques and Mental Immunization Training in Anxiety and Worry of Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Anxiety and worry affect the academic performance of adolescent students. In this regard, various treatment methods including Mental Immunization Training and attention training have been suggested by researchers to reduce anxiety and worry. The aim of the present study was to compare and evaluate the effectiveness of these two treatments on the anxiety and worry of talented adolescent students in Maragheh city, Iran. Methods: This research was a semi-experimental study with pre-test and post-test design and control group. The statistical population of this study consisted of all talented adolescent students in Maragheh. From the mentioned community, 45 people were selected by purposive sampling method and replaced in three groups. The two treatment groups received corresponding treatments and completed the Pen Anxiety Inventory (Mir et al., 1990) and the Anxiety Inventory (Beck et al. 1998) for data collection. Research data were analyzed by multifactorial analysis of variance in SPSS software. Results: The results of the study showed that both treatments, compared to the waiting list, succeeded in reducing students' symptoms (p < 0.0001). The results also showed that the attention training technique was more effective in the anxiety variable than the stress inoculation training. Conclusion: As a conclusion, it can be said that both methods of attention training and Mental Immunization Training were effective in reducing the severity of anxiety, and attention training technique can be considered as one of the effective techniques in reducing students' anxiety.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention Training Technique, Stress inoculation training, Worry, Anxiety.

نویسندگان مقاله زهره هاشمی | ZOHREH HASHEMI
university of maragheh
دانشگاه مراغه


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2348-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات