این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۲۵۰-۲۵۹
عنوان فارسی
اثربخشی درسافزارآموزشی مبتنی بر الگوی MMS بر میزان یادگیری و یادداری فراگیران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درسافزار آموزشی تولید شده بر مبنای الگوی طراحی آموزشی MMS** بر میزان یادگیری و یادداری درس هدیههای آسمانی دانش¬آموزان دختر پایه ششم ابتدایی انجام گرفته است. روشها: روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل، به شیوه چهارگروهی سولومون اجرا شده است. جامعه مورد مطالعه شامل تمام دانشآموزان دختر پایه ششم شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بودند که با روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، منطقه دو آموزش و پرورش انتخاب و سپس دو مدرسه انتخاب و تعداد 60 دانشآموز پایه ششم به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و در چهار گروه، گمارش تصادفی شدند، گروه آزمایشی در معرض متغیر مستقل بر اساس الگوی MMS در 6 جلسه آموزشی، آموزش دیدند. در گروه کنترل الگوی روش تدریس مرسوم (سخنرانی) جهت آموزش آزمودنیها به کار گرفته شد. پژوهشگر از آزمون یادگیری محققساخته با 15 سؤال استفاده کردهاست. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که درسافزار آموزشی تولیدشده بر مبنای الگوی طراحی آموزشی MMS بر میزان یادگیری شناختی، نگرشی و مهارتی و نیز بر میزان یادداری شناختی، نگرشی و مهارتی دانشآموزان تأثیر دارد. نتیجهگیری: درسافزار آموزشی تولیدشده بر مبنای الگوی طراحی آموزشی MMS مؤثر بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان از اثربخشی لازم جهت استفاده در آموزش درس هدیههای آسمانی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلمات کلیدی، درسافزار، الگوی MMS، یادگیری، یادداری
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Educational Courseware Based on the MMS model on learning and Retention learners
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The purpose of this study was to investigate the impact of instructional courseware produced on the basis of the MMS design model on the amount of learning and retention of the Hediehae Asemani of female primary school students. Methods: The quasi-experimental research method and the pre-test, post-test, and research were implemented with the control group, the four-group Solomon method. The study population consisted of all sixth grade girl students in Tehran, in the academic year of 2019, who were randomly selected from a school. Sixty students of the sixth grade were selected as the sample research and assigned to four groups. Experimental group was exposured to an independent variable based on the MMS model and was trained in 6 educational sessions. In the control group, the pattern of the traditional teaching method (lecture) was used to train the subjects. The researcher used a researcher-made test with 15 questions. The research findings were analyzed by repeated measures, repeated variance analysis, one-way analysis of variance and Tukey's post hoc test. Results: The results of the research showed that the courseware produced on the basis of MMS design model has an impact on cognitive, attitude and skillful level learning, as well as on cognitive, attitude and skillful retention of students. Conclusions: Courseware produced on the basis of the educational design model of MMS model affects the level of students' learning and retention of the validity and effectiveness that is necessary for use in teaching Hedieahae Asemani lesson.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
keywords, Courseware, MMS model, learning, retention.
نویسندگان مقاله
روشنک نیکوی | Roshanak Nikooy
بهمن سعیدی پور | Bahman Saeidipour
محمدرضا سرمدی | mohammadreza sarmadi
مهران فرج اللهی | mehran farajollahi
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2521-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات