این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۲۶۷-۲۷۶
عنوان فارسی
تعریف و سطوح شایستگی فرهنگی در دانش آموختگان علوم پزشکی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: امروزه شایستگی فرهنگی از مباحث مهم در حوزه سلامت است زیرا از مهمترین عوامل در رشد و توسعه نظام سلامت برخورداری از نیروهای انسانی با شایستگی فرهنگی لازم در کنار سایر شایستگیهای تخصصی است. بهرغم اهمیت این واژه به نظر میرسد بعلت فقدان هماندیشی در مفهوم شایستگی فرهنگی در آموزش پزشکی، تعریف یکسان و مشخصی از آن ارائه نشده است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی جامع مفهوم شایستگی فرهنگی و تعیین سطوح آن در آموزش پزشکی است. روشها: در این مطالعه کیفی در ابتدا با روش کتابخانهای به مرور مقالات و اسناد بینالمللی پرداخته شد. سپس در گام دوم مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از مطلعین کلیدی حوزه شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی انجام شد و در گام سوم نتایج حاصله در جلسه گروه کانونی با حضور 5 نفر از متخصصان به بحث و بررسی رسید و یافتههای زیر به دست آمد. یافتهها: در تعریفی که با استفاده از تحلیل نتایج مصاحبهها و نیز با الهام از پیشینه پژوهش و جمعبندی نهایی جلسه کانونی اساتید ارائه گردید بیان شد که" دانشآموخته شایسته علوم پزشکی از حیث شایستگی فرهنگی کسی است که توانایی تعامل مؤثر با افراد دارای فرهنگهای متفاوت (شامل بیمار، همراهان وی و همکاران) برای ارائه خدمات اثر بخشتر بهداشتی و درمانی را دارا باشد". بر این اساس شایستگی فرهنگی در 3 سطح فردی (انسانی)، دانشگاهی (فارغالتحصیل دانشگاهی) و حرفه پزشکی (درک چند فرهنگی برای فارغالتحصیل دانشگاهی) طبقهبندی میشود. نتیجهگیری: از آنجا که در ایران شایستگی فرهنگی میتواند پاسخی مناسب به تنوع قومیت و فرهنگ موجود در جامعه باشد پیشنهاد میشود ضمن ارائه مفهوم جامع از شایستگی فرهنگی در برنامههای آموزش پزشکی به هم اندیشی جهت ارائه الگوهای مناسب شایستگی فرهنگی در دانش آموختگان علوم پزشکی نیز پرداخته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعریف ، سطوح ، شایستگی فرهنگی، علوم پزشکی، مطالعه کیفی
عنوان انگلیسی
Definition and Levels of Cultural Competency in Graduates of Medical Sciences: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Today, cultural competence is one of the important issues in the field of health because the most important factors in the development and development of the health system are the human resources with the necessary cultural competence along with other specialized competencies. Despite the importance of this term, it seems that due to the lack of consensus in the concept of cultural competence in medical education, a single and clear definition of it is not provided. The main objective of the present study was to study the comprehensive concept of cultural competence and its levels in medical education. Methods: In this qualitative study, we first reviewed the international documents and articles through a library method. Then, in the second step, a semi-structured interview was conducted with 15 key informants on the field of cultural competence of medical graduates. In the third step, the results of the focus group meeting with the presence of 5 experts were discussed and the following findings were obtained. Results: In the definition that was presented using the analysis of the results of the interviews and also inspired by the research background and the final summary of the professors' meeting, it was stated that "the competent graduate of medical sciences in terms of cultural competence is the one who has the ability to interact effectively with people who have different cultures (including the patient, his associates and colleagues) to provide more effective health care". Accordingly, cultural competence is classified into three levels of individual (human), university (graduate) and medical profession (multicultural understanding for university graduates). Conclusion: Since cultural competence in Iran can be an appropriate response to the diversity of ethnicity and culture in society, it is suggested to provide a comprehensive concept of cultural competence in medical education programs in order to provide appropriate patterns of cultural competence in graduates. Medical science will also be addressed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Definition , Levels, Cultural Competency, Medical Sciences , Qualitative Study
نویسندگان مقاله
زهرا نقی زاده موغاری | Zahra naghizadeh moghary
عباس عباس پور | Abbas abbas pour
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی
غیاثی ندوشن | Saeed ghiasi nodooshan
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی
مهدی فیض | Mahdi feiz
ACECR
جهاددانشگاهی
جلیل کوهپایه زاده | Jalil kuhpayehzadeh
IUMS
دانشگاه علوم پزشکی ایران
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2008-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات