این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۷۰-۸۰

عنوان فارسی بررسی ارتباط اعتقادات دینی و میزان استرس دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: عوامل استرس زایی در محیط های دانشگاهی وجود دارند که می توانند تاثیرات منفی زیادی بر روی سلامتی دانشجویان بگذارد. مذهب و اعتقادات مذهبی در پیشگیری از این تاثیرات نقش بسیار مهمی دارد. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی ارتباط اعتقادات دینی و میزان استرس دانشجویان می پردازد. روش‌ها: این مطالعه مقطعی با رویکرد تحلیلی 365 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1395 به روش نمونه گیری خوشه‌ای طبقه بندی شده با تخصیص متناسب برای هر دانشکده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه نگرش و توانایی معنوی و پرسشنامه مقیاس واحد تغییر زندگی(LCU) استفاده شد. همچنین داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS20 و آزمون های آماری T-TEST و ANOVA، 2X و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته‌ها: بیشترین عامل استرس زا در میان دانشجویان عوامل درون فردی بود. ارتباط معناداری بین عوامل استرس زای درون فردی با گروه سنی(017/0 =P)، عوامل استرس زای محیطی با مقطع تحصیلی وجود داشت(044/0= P). نتایج آزمون2 X بین اعتقادات مذهبی و LCU  ارتباط معناداری یافت نشد. نتیجه‌گیری: با توجه به ماهیت رشته های علوم پزشکی، دانشجویان میزان بالای استرس را تجربه می کنند که می تواند منجر به بروز نشانه های بالینی ناشی از استرس گردد، بنابراین توصیه می شود توانمندسازی ایشان در برنامه ریزی تحصیلی و استفاده از نیروی توکل و اعتقادات مذهبی در انجام امور در دستور کار مراجع مربوطه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتقادات دینی، استرس، دانشجویان، دانشگاه

عنوان انگلیسی Survey of association between Religious Beliefs and Anxiety of Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: There are stress factors in university settings that can have a significant negative impact on the health of students. Religious beliefs play a very important role in preventing these influences. In this regard, the present study examines the relationship between religious beliefs and students' stress levels. Methods: This analytical cross-sectional study was conducted among 365 students in 2016. The participants were selected by using the stratified sampling method and proportionate to the number of students in each faculty. The spiritual outlook measurement questionnaire and Life Change Unit (LCU) questionnaire were employed for data collection. The obtained data were analyzed by performing the T-test و Anova، X 2 and Pearson tests in SPSS, version 20. Results: The most stressing factors were intrapersonal stressors. There was a significant correlation between intrapersonal stressors with the respondents' age (P=0.017) and environmental stressors with grade (P=0.044). There was not a significant relationship found between LCU and religious beliefs. Conclusion: Given the nature of medical sciences, students experience high levels of stress that can lead to clinical signs of stress. So, the recommendation is that empower students in academic planning and use of the power of trust and religious beliefs for carrying out affairs that should place on the agenda of the relevant authorities.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Religious beliefs, Stress, Students, University

نویسندگان مقاله لیلا والی | leila vali
Assistant Professor, Environmental Health Engineering Research Center, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مهندسی بهداشت محیط، معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.

راحیل قربانی نیا | rahil ghorbani
Ph.D. Student of Health Services Management, Faculty of Management and Medical Information, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران

یوسف شعبانی | yousef shabani
Ph.D. Student of Health Services Management, Faculty of Management and Medical Information, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران

یونس جهانی | younes jahani
Assistant professor , Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Public Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2233-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات