این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۹۰-۹۶

عنوان فارسی بررسی صلاحیت بالینی مدرسین سطوح مختلف پرستاری از دیدگاه دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش بالینی، بخش اعظم آموزش های پرستاری را شکل می دهد و داشتن صلاحیت بالینی مدرسین، عامل مهم در انتقال دانش، مهارت و نگرش به دانشجویان است. تنوع سطوح مربیان و نبود روش آموزشی بالینی یکسان باعث شده هر مربی بر اساس توانمندی خود عمل کند لذا بررسی صلاحیت بالینی مدرسین ضروری به نظر می‌رسد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی بر روی 165 دانشجوی پرستاری و اتاق عمل انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه ای دوبخشی شامل اطلاعات دموگرافیک و ویژگی‌های صلاحیت بالینی بود که در پنج حیطه شامل ویژگی های فردی، روابط بین فردی، مهارت های آموزشی، ارزشیابی بالینی و قدرت مدیریتی طراحی‌شده بود. دامنه امتیاز از صفرتا شش بود و جهت تجزیه‌وتحلیل داده ها از نرم‌افزارspas  استفاده شد. یافته‌ها: یافته ها نشان داد میانگین سنی دانشجویان 5.9±21 بود. میانگین کل نمره کسب‌شده برای صلاحیت بالینی اساتید دکتری پرستاری (1.1±  5.1) ، دانشجویان دکتری (1.1± 4.7)، مربیان (1.2± 4.48) و همکار بیمارستانی (1.3± 4.41) بود. و64.5 % از دانشجویان داشتن مدرس بالینی در سطح دکتری را ترجیح می‌دهند. در حیطه صلاحیت بالینی بیشترین امتیاز مربوط به ویژگی های فردی و کمترین امتیاز در نحوه ارزشیابی بالینی و قدرت مدیریتی بود. نتیجه‌گیری: اساتید دکتری پرستاری از نظر دانشجویان نسبت به بقیه مدرسان از صلاحیت بالینی بهتری برخوردار هستند و افزایش مدرسان دکتری مستقر در بالین می تواند در بهبود آموزش بالینی مؤثر باشد. همچنین برنامه‌ریزی در مورد نحوه ارزشیابی بالینی یکسان و افزایش قدرت مدیریتی، باعث ارتقای صلاحیت بالینی مدرسین می شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صلاحیت بالینی، مدرسین پرستاری، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Evaluating clinical competency of nursing instructors of different levels from students’ point of view
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Clinical education constitutes a major share of nursing education and clinical competence of instructors is a key factor in offering proper knowledge, skills and attitude to students. The diversity in competence level of instructors and absence of the same educational approaches, have led to a dependence of education on individual abilities of the instructors. As a result, evaluating the clinical competency of the instructors seems to be necessary. Methods: This descriptive study was carried out on 165 nursing and surgical technology students. The tool for data collection was a two-part questionnaire consisting of demographic information and clinical competency attributes, covering five areas including personal characteristics, interpersonal relationships, educational skills, clinical evaluation and management competency. Range of scores was zero to six, and SPSS software was used for data analysis. Results: The results revealed that the mean age of students was 21 ± 5.9. The mean total score for clinical competencies was (5.1 ± 1.1) for Ph.D. instructors, (4.7 ± 1.1) for PhD students, (4.48 ±1.2) for trainers and (1.3 ± 4.41) for hospital personnel. 64.5% of the students preferred to be taught by a Ph.D. regarding clinical competence, the highest score was for personal characteristics and the lowest score for clinical evaluation and management competency. Conclusion: According to our findings, Ph.D. faculty members of the nursing school have a better clinical competence compared to other instructors, and increasing clinic-based instructors can improve the quality of clinical education. Moreover, planning for clinical evaluation and developing management.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله clinical competency, nursing instructors, nursing students

نویسندگان مقاله جواد دهقان نژاد | javad dehghannejad
Faculty of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
علوم پزشکی تبریز

مژگان لطفی | mojgan lotfy
Faculty of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
علوم پزشکی تبریز

سوسن ولیزاده | sosan valizadeh
Faculty of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
علوم پزشکی تبریز

عباس داداش زاده | abas dadashzadeh
Faculty of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
علوم پزشکی تبریز

مصطفی بافنده زنده | mostafa bafandeh zendeh
Tabriz University of Medical Sciences
علوم پزشکس تبریز


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1996-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات