این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۹۷-۱۰۳
عنوان فارسی
شناسایی مولفه های الگوی مدیریت مشارکتی درکلاس درس علوم پایه نهم مدارس ناحیه یک شهرکرج
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مطالعه حاضر در ارتباط با شناسایی مولفه های الگوی مدیریت مشارکتی درکلاس درس علوم پایه نهم مدارس ناحیه یک شهرکرج انجام شده است . مدیریت مشارکتی درکلاس درس بخش مهمی از فرایند تعلیم و تربیت را تشکیل داده و بر نظام یاددهی-یادگیری سایه افکنده و روند آموختن را تسهیل میکند. پژوهشهای انجام شده در ایران نشان میدهد که مدیریت مشارکتی در کلاس درس نسبت به سایر جنبههای کلاس کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی از انجام این پژوهش ترکیبی اکتشافی عبارتست از: شناسایی مولفه های الگوی مدیریت مشارکتی درکلاس درس علوم در پایه نهم مدارس ناحیه یک شهرکرج. روشها: استخراج مولفه ها از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا ﮐﯿﻔﯽ با ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری متشکل از کلیۀ ﻣﻌﻠﻤﺎن علوم (135 نفر) و دانش آموزان (2865 نفر) شاغل به کار و تحصیل در پایه نهم مدارس ناحیه یک شهرکرج در سال تحصیلی 1397-1396 بوده که ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﺗﺼﺎدﻓﻲ 8 کلاس درس در چهار دبیرستان به تعداد 164 ﻧﻔﺮ ازدانش آموزان و ﺗﻌﺪاد 15 نفر از معلمان انتخاب ﺷﺪه است. یافتهها: یافته های پژوهش حکایت از وجود رابطه مثبت و معنی دار ((p< 0/05 بین مدیریت مشارکتی و مولفه های تحلیل، محتوا، دانش آموزان، معلمان، راهبردهای آموزشی، روش های تدریس، ارزشیابی و محیط مدرسه و شرایط کلاس درس دارد. نتیجهگیری: سنجش واندازه گیری پژوهش از اعتبار (درونی) مناسب وقابل قبولی برخوردار بوده ، و،نتیجه پژوهش ضمن تایید فرضیه اصلی ،نشان داد که مدیریت مشارکتی میزان تمرکز روی تکالیف را افزایش ووابستگی به معلم را کاهش داده وفرصتهای مناسبی را برای کسب مهارتهای خواندن وتفکر از طریق مشاهده رفتار دیگران را فراهم نموده و ارتباط قوی بین دانش آموزان ایجاد ومهارت گوش دادن را درآنان تقویت می نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت مشارکتی، کلاس درس، راهبردهای آموزشی
عنوان انگلیسی
Identification of Components of the Collaborative Management Model of a Classroom in 9th Grade in a Karaj District School
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The present study was conducted to identify the components of the participatory management model in the ninth-grade science classroom in a district of Karaj. Classroom participatory management is an important part of the education process and facilitates the teaching-learning system and facilitates the learning process. Studies in Iran show that classroom management has received less attention than other aspects of the classroom. The collaborative management model of the class was conducted in the science course in the first secondary school of the city of Karaj, Iran. Methods: Components extraction was done by a qualitative content analysis, and the statistical population consisted of all teachers of science (135 teachers) and all students (2865 students) employed in the 9th grade of primary school in the district of Alborz province in the academic year 2017. Using a random sampling method, 15 subjects of the teachers and 8 classrooms in four high schools (164 students) were selected. Results: The results of the research indicated that there was a positive and significant (p< 0/05) relationship between participatory management and the components of analysis, content, students, teachers, educational strategies, teaching methods, evaluation, school environment and classroom conditions. Conclusion: Assessment and measurement of research has appropriate (internal) validity and is acceptable, and the result of the research while confirming the main hypothesis, has been shown that collaborative management increases the focus on homework and reduces teacher dependence, provides good opportunities for reading and thinking skills by observing the behavior of others, and builds strong relationships between students and enhances listening skills.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Collaborative Management, Classroom, Educational Strategies
نویسندگان مقاله
سیده بتول مولایی روزبهانی | seyedeh batoul molaei ruzbehani
. Ph.D. student of pharmacy management at the University of Tehran
دانشجوی مقطع دکترای مدیریت آموزشی
عباس عباسپور | Abbas Abbas pour
Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University
ستاد دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
علیرضا عظیم پور | Alireza Azimpour
علیرضا عظیم پور | Alireza Azimpour
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2224-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات