این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۰۴-۱۱۶
عنوان فارسی
پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان تازهوارد براساس هوش، سبکهای هویت، ابعاد سلامت روان و جنسیت
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دانشجویان در نیمسال اول تحصیل تنیدگیهای خاصی را تجربه میکنند که میتواند بر عملکرد تحصیلی آنها تاثیرات نامطلوبی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط عملکرد تحصیلی دانشجویان تازهوارد با هوش، سبکهای هویت، جنسیت، ابعاد سلامت روان و متغیرهای مرتبط با آن، همچنین بررسی امکان پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس متغیرهای فوق بود. روشها: در ماه اول سال تحصیلی 95-1394 از 167 دانشجوی نیمسال اول دانشگاه سلمان فارسی کازرون فرم A مقیاس 3 آزمون هوش نابسته به فرهنگ کتل برای سنجش هوش، سیاههی سبکهای هویت و مقیاس ملی سلامت روانی دانشجویان برای سنجش سبکهای هویت و ابعاد سلامت روان و متغیرهای مرتبط با سلامت روان در دو نوبت اخذ شد. یافتهها: ضرایب همبستگی پیرسون رابطهی مثبت عملکرد تحصیلی (معدل نیمسال اول) با متغیرهای هوش، جنسیت (مونث بودن)، هویت هنجاری، هویت اطلاعاتی، بهزیستی روانشناختی، حمایت اجتماعی، جو خانوادگی و رابطهی منفی آن با افسردگی و اضطراب اجتماعی را نشان داد. با این همه در تحلیل رگرسیون صرفا متغیرهای جنسیت و هوشبهر توانستند عملکرد تحصیلی را (R2 تنظیم شده: 091/0) پیشبینی کنند. نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که همانند آنچه قبلا در دانشآموزان نشان داده شده در عملکرد تحصیلی دانشجویان نیمسال اول نیز نقش هوشبهر و جنسیت همچنان پررنگ است و هنوز سایر متغیرها نمی توانند قدرت این دو متغیر را در پیشبینی عملکرد تحصیلی داشته باشند. پیشنهاد میشود از متغیرهای دارای ارتباط معنیدار با عملکرد تحصیلی پایین در این پژوهش برای شناسایی دانشجویان در خطر عملکرد تحصیلی پایین، جهت ارائهی مداخلههای پیشگیرانه به آنها استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جنسیت، سبک های هویت، سلامت روان، عملکرد تحصیلی، هوش
عنوان انگلیسی
Predicting the Educational Performance of Freshman University Students According to Intelligence, Identity Styles, Dimensions of Mental Health and Gender
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: University students at their first semester experienced special stresses that can affect badly on their educational performance. The aim of present study was to investigate the relationship between student's educational performance and intelligence, identity styles, gender, different dimensions of mental health, mental health-related variables and probable prediction of educational performance by them at their first semester. Methods: Cattell Culture Fair Intelligence Test III for assessment the intelligence, Identity Style Inventory (ISI-6G) for assessment identity styles, Iranian National Mental Health Scale for students to assess mental health, its dimensions and mental health-related variables were administered on 167 freshman students in 2 sessions and at the first month of their undergraduate course. Results: Pearson correlation coefficients showed that educational performance had positive relationships to intelligence, gender (female), informational identity, normative identity, well-being, social support, family atmosphere and had negative correlations to depression and social anxiety. However, in the multiple regression analysis only gender and intelligence could predict (adjusted R2 = 0.091) the educational performance. Conclusions: The findings showed that the intelligence and gender in freshman university students such as in high school students, more than other variables can predict the educational performance. It can be suggested that the significant related variable to educational performance can be used for reconnaissance of high risk students in low educational performance as target group of prevention intervention.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
educational performance, intelligence, identity status, mental health, gender
نویسندگان مقاله
علیرضا عظیم پور | Alireza Azimpour
لیلا شاملی | Leila Shameli
زهرا کریم زادگان | Zahra Karimzadegan
زهرا عمادی | Zahra Emadi
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2024-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات