این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۱۷-۱۲۴

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی روش تدریس کار-محور تعاملی و غیرتعاملی بر موانع روان شناختی یادگیری زبان خارجی (نگرش منفی و عدم خودکارآمدی) در کلاس‌های نامتجانس دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اهمیت یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان بین ملت ها در عصر علم و تکنولوژی و ارتباطات بر کسی پوشیده نیست، اما یادگیری آن در جمع همیشه همراه با موانع روان شناختی است. هدف این پژوهش بررسی و مقایسه اثربخشی روش های تدریس تعاملی و معمولی کار-محور بر کاهش موانع روانشناختی یادگیری از جمله نگرش منفی به زبان انگلیسی و عدم بهره مندی از خودکار آمدی تحصیلی بود. روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را کلیه دانشجویانی که بدون کنکور وارد دانشگاه آزاد واحد بابل شده بودند به تعداد 420 نفر، در سال تحصیلی 1397-1396 تشکیل داد. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای از بین دانشجویان 90 نفر انتخاب شد، سپس به صورت تصادفی در دو گروه­ آزمایش (هر کدام 30  نفر) و گواه (30 نفر) گمارده شدند. سپس پرسشنامه­های نگرش سنج و خودکار آمدی به عنوان پیش‌آزمون در مورد هر سه گروه اجرا شد. سپس تدریس در سه کلاس توسط محقق با سه روش مختلف تعاملی-مشارکتی کار-محور، کار-محور معمولی و سنتی در طول 20 جلسه 90 دقیقه ای صورت گرفت. در پایان این دوره هر سه گروه پرسشنامه­های فوق را به عنوان پس‌آزمون تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی دانکن مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده¬ها نشان داد که هر دو روش کار-محور با سطح معنی داری (01/0> p) از روش سنتی دستوری-ترجمه بهتر نتیجه داده اند. در مقایسه دو روش کار-محور با یکدیگر، روش تعاملی-مشارکتی از روش معمولی در ارتباط با خودکارآمدی بهتر عمل کرد (01/0> p) ولی در مورد مانع نگرشی، علیرغم اختلاف 5 نمره¬ای در میانگین دو گروه به نفع روش تعاملی-مشارکتی در دادن نگرش مثبت، به لحاظ آماری تفاوت معنی¬داری مشاهده نشد (266/0 > p). نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی روش تدریس تعاملی-مشارکتی کار-محور پیشنهاد می شود در جهت بهبود وضعیت تحصیلی دانشجویان ، افزایش خودکارآمدی و نگرش مثبت استفاده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلمات کلیدی، روش تدریس تعاملی کار-محور ، روش تدریس معمولی کار-محور ، موانع روان شناختی

عنوان انگلیسی The Comparison Of The Effectiveness Between Task-Based Interactive Language Teaching (TBILT) And Task-Based Language Teaching (TBLT) on Psychological Learning Barriers (Attitudinal & Academic Self-Efficacy) In Heterogeneous University Classes
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The importance of learning English as a foreign language among nations in the age of science and technology and communication is not overlooked by anyone, but learning it in the community is always accompanied by psychological barriers. The purpose of this study was to investigate and compare the effectiveness of interactive and work-oriented teaching methods on reducing the psychological barriers of learning, including negative attitudes in English and lack of academic self-esteem. Method: The present study was a quasi-experimental, pre-test, post-test, and control group. The statistical population of the study consisted of all students who entered the Islamic Azad University, Babol branch without entrance examinations, with a total of 420 students in the academic year of 2018. A sample of 90 students was selected through random sampling. Then, they were randomly assigned to three groups (60 people) and control (30 people). Attitude and self-efficacy questionnaires were used as a pre-test for all three groups. Then, the teacher was taught in three classes by a researcher with three different interactive, participatory, work-oriented, traditional and traditional work methods during 20 sessions (each 90 minutes). At the end of this period, all three groups completed the above-mentioned questionnaires as a post-test. Data were analyzed using covariance analysis and Duncan's post hoc test. Results: The results of data analysis showed that both methods of work-oriented with a significant level (p < 0.01) resulted from the traditional grammatical-translational method. Comparing the two methods of work-centered interaction, the interactive-collaborative method of the conventional method was better in relation to self-efficacy (p < 0.01) but in the case of attitudinal barrier, despite the difference in the mean of the two groups in the mean of the two groups in favor of the method Interactive-participatory approach to positive attitude did not show statistically significant difference (p> 0.26). Conclusion: Considering the effectiveness of the interactive-participatory teaching job-based teaching method, it is suggested that self-efficacy and positive attitude could improve students' academic status.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله effectiveness – comparison – TBILT – TBLT – psychological barriers – heterogeneous classes

نویسندگان مقاله نبی الله اکبرنتاج شوب | nabi akbar


قدرت الله عباسی | ghodratollah abasi


بهرام میرزائیان | bahman mirzayian



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2044-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات