این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۴۳-۵۷
عنوان فارسی
بررسی مقایسهای تاثیر مداخله آموزشی الگوی باور سلامت به دو روش آموزش چند رسانهای مبتنی بر وب و کتابچه بر انجام ماموگرافی در زنان شهر بوشهر
چکیده فارسی مقاله
هدف: در این مطالعه اثر مداخله مبتنی بر الگوی باور سلامت به دو روش آموزش غیرحضوری تحت وب و کتابچه بر انجام ماموگرافی در زنان 40 سال وبالاتر شهر بوشهر انجام شد. روش کار: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی است که بر روی 126 نفر از زنان 40 سال و بالاتر (سه گروه 42 نفره) تحت پوشش سه مرکز خدمات جامع سلامت شهر بوشهر که بصورت تصادفی انتخاب شدند، صورت گرفت. محتوای آموزشی مبتنی بر سازههای الگوی باور سلامت به صورت کتابچه برای یک گروه و به صورت چندرسانهای تحت وب برای گروه دیگر ارایه شد. نمونهها توسط پرسشنامه محقق ساخته قبل و دو ماه بعد از مداخله آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از آزمون کای دو، تحلیل واریانس اندازههای تکرار شده و آزمون تی مستقل، در ﻧﺮم اﻓﺰار آﻣﺎری SPSS ویرایش 22 مورد ﺗﺠﺰﻳـﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. یافتهها : یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که پس از آموزش میانگین نمره آگاهی در هر دو گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش یافت. سازههای منافع، حساسیت، شدت درک شده و انگیزش سلامت نیز پس از آموزش در گروه مداخله چندرسانهای تحت وب به طور معناداری افزایش یافتند اما در گروه کتابچه و کنترل تغییر معناداری در این سازهها مشاهده نشد. موانع درک شده نیز در گروه تحت وب پس از آموزش کاهش یافت. انجام ماموگرافی در افراد گروه مداخله مبتنی بر وب پس از آموزش بهطور معناداری نسبت به گروه کتابچه و کنترل بیشتر بود. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر سازههای روانشناختی و تحت وب میتواند در بهبود باورهای زنان در خصوص رفتار ماموگرافی و ارتقاء رفتار آنها مفید واقع شود. به نظر میرسد استفاده از آموزش چندرسانهای تحت وب نسبت به روش کتابچه پذیرش و اثربخشی بیشتری داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ماموگرافی، سرطان پستان، الگوی باور سلامت، مداخله آموزشی، مبتنی بر وب
عنوان انگلیسی
Comparing the Effects of Health Belief Model Based Educational Intervention Using Two Methods of Web-Based Multimedia and Booklet on Mammography among Women in Bushehr
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study was conducted with the aim of comparision study of the effect of educational intervention based on health belief model using two methods of web-based multimedia education and booklet on adherence to mammography in women 40 years and older in Bushehr. Methods: This study is a quasi-experimental study that was performed on 126 women 40 years and older (three groups, each consisting of 42 people). Educational content was designed based on the Health Belief Model. Data gathered by questionnaire before and two months after the educational intervention and, were analyzed using chi-square test and repeated measures analysis of variance in SPSS v.22. Results: after Intervention, comparison of the three groups showed that the mean score of knowledge in both Web-Based and booklet groups increased compared to the control group. Perceived benefit, susceptibility, perceived severity and health motivation also increased significantly after intervention in the web-based intervention group, but no significant change was observed in control groups. Perceived barriers also decreased in the web-based group after intervention. Adhering to mammography in the web-based intervention after training was significantly higher than the booklet and control group. Conclusion: The results of this study showed that educational intervention based on psychological structures and web-based can be useful in improving women's beliefs about mammography behavior and promoting their behavior. It seems that the use of web-based teaching methods is more acceptable and effective than previous methods such as booklets. Therefore, designing studies using modern web-based educational methods is suggested.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mammography, Breast Cancer, Health Belief Pattern, Educational Intervention, Web-Based
نویسندگان مقاله
زینب منصوری | Zeynab Mansouri
Bushehr University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
مهنوش رئیسی | Mahnoush Reisi
Bushehr University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
مرضیه محمودی | Marzieh Mahmoodi
Bushehr University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
همام الدین جوادزاده | Homamodin Javadzade
Bushehr University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-2073-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات