این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۳۹۸-۴۰۸

عنوان فارسی تأثیر فعالیت بدنی منظم بر پرخاشگری و کیفیت زندگی دانش‌آموزان در دوران قرنطینه کرونا (کووید-۱۹)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پرخاشگری یکی از مشکلات رایج بین کودکان می باشد که در دوران قرنطینه کرونا با این مشکل رفتاری، دست و پنجه نرم می کنند و بر کیفیت زندگی آنها تأثیر منفی می گذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر فعالیت منظم ورزشی بر پرخاشگری و کیفیت زندگی دانش¬آموزان در دوران قرنطینه ویروس کرونا انجام گرفت.  مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمۀتجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود که در سال تحصیلی 1399-1400 صورت گرفت. جامعه پژوهش حاضر را دانش آموزان دختر دامنه سنی 10-12 سال در شهرستان محمود آباد مازندران تشکیل دادند که از این بین 40 نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (20 نفر) و کنترل (20 نفر) تقسیم شدند. قبل و پس از جلسات تمرینی (تعداد 12 جلسه و هر هفته سه جلسه به مدت 45 دقیقه)، آزمودنی ها پرسشنامه های پرخاشگری و کیفیت زندگی را تکمیل کردند. برای تجزیه تحلیل داده¬ها از روش آماری تی مستقل و تی زوجی استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه پس از چهار هفته تمرین منظم تفاوت معناداری در متغیرهای پژوهش وجود داشت (0/05>P). تمرینات منظم ورزشی در کودکان، موجب کاهش معنادار امتیاز پرخاشگری و افزایش معنادار امتیاز کیفیت زندگی بعد از تمرین در گروه آزمون شد (0/05>P)، اما در گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نگردید (0/5
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرخاشگری، فعالیت منظم ورزشی، قرنطینه، کرونا، کیفیت زندگی

عنوان انگلیسی The effect of regular physical activity on aggression and quality of life of students during corona quarantine (Covid-19)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Aggression is one of the most common problems among children who struggle with this behavioral problem during COVID-19 quarantine and negatively affects their quality of life. The aim of this study was to determine the effect of regular exercise on aggression and quality of life of students during coronavirus quarantine. Materials and Methods: The present study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design that was conducted in the academic year 2020-2021. The present study population consisted of girl students aged 10-12 years in Mahmoud Abad city of Mazandaran, of which 40 people were randomly divided into two groups of experimental (20 people) and control (20 people). Before and after the training sessions (12 sessions, three sessions per week for 45 minutes), the subjects completed the Aggression and Quality of Life Questionnaires. Independent-Samples T-Test and Paired-Samples T-Test statistical methods were used to analyze the data. Results: The results showed that there was a significant difference in research variables between the two groups after four weeks of regular training (P< 0.05). Regular exercise in children caused a significant decrease in aggression score and a significant increase in quality of life score after exercise in the experimental group (P< 0.05), but no significant difference was observed in the control group (P>0.05). conclusion: The results showed the positive effect of online regular sports activity during the coronavirus quarantine, on increasing the quality of life and reducing the level of aggression of girl students. It is suggested that appropriate and attractive sports activities in all schools of the country be performed virtually in all educational levels on a regular basis.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Aggression, Corona, Quality of life, Quarantine, Regular sports activity

نویسندگان مقاله محمدهانی منصوری | Mohammad-hani Mansori
MSc. in Sport Injuries and Corrective Exercises, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
کارشناس ارشد گروه بهداشت و طب ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

الهه پاکار | Elahe Pakar
MSc. In Management in Sports Organizations, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Mazandaran, Mazandaran, Iran
کارشناس ارشد مدیریت راهبردی در سازمان‌های ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران

محمد کریمی زاده اردکانی | Mohammad Karimizadeh Ardakani
Assistant Professor, Department of Health and Sport Medicine, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
استادیار گروه بهداشت و طب ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

کمال محمدخانی | kamal Mohammadkhani
MSc. in Sport Injuries and Corrective Exercises, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
کارشناس ارشد گروه بهداشت و طب ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-2136-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مداخلات ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات