این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۲۴۶-۲۵۷

عنوان فارسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر وب در استفاده بهینه از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در بین دانشجویان مبتلا به نوموفوبیا براساس نظریه خودکارآمدی: نقش کتابدار پزشکی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: عارضه نوموفوبیا به عنوان ایجاد ترس به واسطه از دست دادن تلفن‌ همراه تعریف شده است و به عنوان یکی از انواع شناخته‌ شده فوبیا شناخته شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر وب کتابدار پزشکی در استفاده بهینه از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مبتلا به نوموفوبیا براساس نظریه خودکارآمدی در سال 1399 انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه تجربی همراه با گروه کنترل و طرح پیش‌‌آزمون- پس‌آزمون بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تشکیل دادند. از بین آنها تعداد 98 نفر از دانشجویانی که از نظر شاخص اختلال نوموفوبیا نمرات بالاتر از خط برش را کسب کردند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و با تخصیص تصادفی در دو گروه کنترل و آزمون گمارده شدند. گروه آزمون آموزش‌های مبتنی ‌بر وب و کتابچه الکترونیک را دریافت کردند. اطلاعات افراد مورد مطالعه توسط پرسشنامه‌ای مشتمل بر سه بخش اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه خودکارآمدی درک شده و نوموفوبیا در دو مرحله گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم افزار SPSS انجام شد. یافته‌ها: نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که میانگین نمره نوموفوبیا در گروه آزمون بعد از مداخله آموزشی 16/20±54/10 نسبت به قبل از مداخله 22/11±78/30 کاهش معناداری داشته است (0/001>P). همچنین تغییرات میانگین همه مؤلفه‌های نوموفوبیا که شامل عدم دسترسی به اطلاعات ، از دست دادن راحتی و آسایش، عدم توانایی برقراری ارتباط و از دست دادن ارتباط می‌شود، بین دو گروه کنترل و آزمون تفاوت آماری معناداری داشته است (0/001>P). علاوه بر این، میانگین نمره خودکارآمدی در گروه آزمون بعد از مداخله آموزشی4/20±36/30 نسبت به قبل از مداخله 4/79±30/80 افزایش معناداری داشته است (0/001>P). نتیجه‌گیری: آموزش‌های سلامت‌محور غیرحضوری، به ویژه طراحی آموزش‌های مبتنی بر وب، در دوران شیوع بحران‌های فراگیر می‌تواند راهکار مناسبی برای ارائه آموزش‌های ضروری به مخاطبان باشد. پژوهش حاضر نشان داد ارائه آموزش‌های سلامت‌محور مبتنی بر وب با مدنظر قرار دادن نیازهای مخاطبان قادر است اثرات مثبتی بر کاهش نوموفوبیا و افزایش خودکارآمدی دانشجویان داشته باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کتابدار پزشکی، آموزش مبتنی بر وب، آموزش از راه دور، خودکارآمدی درک شده.

عنوان انگلیسی The Effectiveness web-based Educational Program on Optimal Use of Smartphones among Students with Nomophobia based on Self-Efficacy Theory: The Role of the Medical Librarian
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Nomophobia is defined as the fear of being out of mobile phone contact and is considered a phobia of the modern age. The current study explored the effectiveness of the medical Librarian's web-based educational program on optimal use of smartphones among students with nomophobia based on self-efficacy theory. Materials and Methods: This semi-experimental study applied random controlled clinical trial and before-after Design groups with a follow-up method. The population included all students of Bushehr University of Medical Sciences. Of the population, 98 students with high score nomophobia were selected as a sample. They were divided into two groups, control, and intervention, randomly. The intervention group received a web-based educational program, plus an electronic pamphlet. Data were collected in two steps. SPSS software was used to analyze data. Results: The results indicated that the nomophobia score in an intervention group reduced significantly (P< 0.001), just two weeks after the intervention (54.1±16.20) in comparison to the before (78.3±22.11). Also, the average score of self-efficacy increased remarkably (P< 0.001), after the intervention (36.3±4.20) than before (30.8±4.79). The score of nomophobia and self-efficacy showed a significant difference between the control and intervention groups. Conclusion: Health-based educations, especially web-based educations, can be considered a good solution during the pandemics for target audiences. The useful web-based educational program could have improved the recognition of the students toward nomophobia and increase their self-efficacy.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical librarian, Distance education, Internet addiction disorder, Self-efficacy

نویسندگان مقاله زهرا خسروی | Zahra Khosravi
Department of Medical Library and Information Science, Faculty of Paramedicine, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران

همام‌الدین جوادزاده | Homamodin Javadzade
Department of Health Education and Health Promotion, Faculty of Health and Nutrition, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران

مرضیه محمودی | Marzieh Mahmoodi
Department of Biostatistics, Faculty of Health and Nutrition, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران

رضا بصیریان جهرمی | Reza Basirian-Jahromi
Department of Medical Library and Information Science, Faculty of Paramedicine, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-2168-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مداخلات ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات