این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲۰۱-۲۱۱

عنوان فارسی بررسی تاثیرآموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده در پیشگیری از بیماری ایدز در بین معتادان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یکی از ناقلین ویروس اچ آی وی/ ایدز معتادین می‌باشند که باید برای پیشگیری از این انتقال، آموزش ببینند. با توجه به اهمیت آموزش در پیشگیری از اچ آی وی/ ایدز، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی¬شده در پیشگیری از بیماری ایدز انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 99-1398 روی 100 معتاد مراجعه¬کننده به مراکز ترک اعتیاد شهر ساری (DIC) که با روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام گرفت. داده¬ها در دو مرحله (قبل و دو ماه پس از مداخله) با استفاده از پرسشنامه طراحی¬شده نظریه رفتار برنامه¬ریزی¬شده  برای هر دو گروه جمع¬آوری شد. مداخله با توجه به نتایج پیش آزمون در چهار جلسه آموزشی (یک ساعته) طراحی و برای گروه آزمون انجام شد. داده¬ها با استفاده از SPSS-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.‏ یافته‌ها: قبل از مداخله تفاوت معناداری در سازه‎های نظریه رفتار برنامه¬ریزی¬شده بین دو گروه وجود نداشت (0/05p) نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه¬ریزی¬شده در رفتارهای پیشگیرانه ایدز در معتادان موثر است. با توجه به تأثیر معنادار مداخله بر سازه¬های نظریه رفتار برنامه¬ریزی شده، آموزش مبتنی بر این نظریه می¬تواند به ¬عنوان چارچوبی جهت طراحی و اجرای مداخلات آموزشی جهت پیشگیری از ایدز در بین معتادان استفاده شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایدز، عفونت اچ آی وی، اعتیاد به مواد مخدر، نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده، مداخله

عنوان انگلیسی Study the effect of education based on the theory of planned behavior in the prevention of AIDS among addicts
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Addicts are one of the carriers of HIV/AIDS who should be trained to prevent this transmission. Due to the importance of education in the prevention of HIV / AIDS, the present study was conducted to investigate the effect of education based on the theory of planned behavior in the prevention of AIDS. Materials and Methods: This quasi-experimental study was performed in 2019-2020 on 100 addicts referred to addiction treatment centers (DIC) in Sari who were selected by convenience sampling method. Data were gathered in two phases (before and two months after implementing the intervention) using a designed questionnaire to measure the Theory of Planned Behavior (TPB) constructs fill for both groups. The educational intervention was designed in four educational sessions (one-hour) according to the results obtained in the pre-test and was performed for the intervention group. Data were analyzed using the statistical tests in the SPSS-23. Results: Before the intervention, there was no significant difference in the structures of the theory of planned behavior between the two groups (p>0.05), but after the intervention, attitude scores from 18.12±4.96 to 21.92 ±6.62, abstract norms from 19.38 ±3.62 to 22.66 ±5.38, perceived behavioral control from 17.85 ±4.92 to 20.61 ±6.13, behavioral intention from 12.42 ± 4.62 to 15.44 ±6.65 and behavior from 12.40 ±4.34 to 16.38 ±6.47 in the experimental group (p< 0.05). Conclusion: The results of the present study showed that the educational intervention based on the theory of planned behavior is effective in preventive behaviors of AIDS in addicts. Due to the significant effect of the intervention on the structures of the theory of planned behavior, education based on this theory can be used as a framework for designing and implementing educational interventions to prevent HIV/AIDS among addicts.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله AIDS, HIV Infections, Drug Addiction, Theory of Planned Behavior, Intervention

نویسندگان مقاله علیرضا عباس پور | Alireza Abbaspour
MSc، Dept. of Health Education and Promotion, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

زهرا جلیلی | Zahra Jalili
Associate Professor, Dept. of Health Education and Promotion, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

داود شجاعی زاده | Davoud Shojaeizadeh
Professor, Dept. of Health Education and Promotion, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-2082-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات