این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۳۳-۴۴

عنوان فارسی تاثیر آموزش بر دانش، نگرش و عملکرد کارکنان دانشکده‌ علوم پزشکی سیرجان پیرامون استفاده از برچسب‌های مواد غذایی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: به نظر می رسد آموزش در ارتقاء دانش، بهبود الگوهای غذایی افراد و انتخاب‌های غذایی سالمتر تاثیر گذار است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه ‌آموزشی بر دانش، نگرش و عملکرد مصرف¬کنندگان در مورد استفاده از برچسب‌های مواد غذایی انجام گرفت. مواد و روش ها : مطالعه مقطعی حاضر از نوع مداخله نیمه تجربی بوده و بر روی 250 نفر از کارکنان دانشکده علوم پزشکی سیرجان انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته شامل پنج قسمت بود: اطلاعات دموگرافیک، سوالات مرتبط با دانش، نگرش، عملکرد و در نهایت نظرسنجی در خصوص برچسب های مواد غذایی و ویژگی¬های آنها. آموزش بصورت سخنرانی در قالب 2 جلسه 120 دقیقه با فاصله یک هفته همراه با بحث گروهی و آموزش مشارکتی بود. مطالعه حاضر فاقد گروه کنترل بوده و بصورت قبل و بعد انجام شد.  شش هفته پس از اجرای برنامه آموزشی، پرسشنامه ها مجددا توسط نمونه ها تکمیل گردید . یافته‌ها: محدوده سنی این کارکنان 21 تا  57 سال و 85/3% آنها متاهل بودند. نتایج بدست آمده از این مطالعه نشان داد که میانگین نمرات دانش قبل از آموزش 3/28± 11/38 بود که متعاقباً پس از آموزش به 2/42± 20/92 افزایش یافت. میانگین نمرات نگرش از 5/43± 29/48 به 4/79 ± 30/31 تغییر یافت؛ علاوه بر این، میانگین نمرات عملکرد از 3/31± 12/62 به 2/15± 17/88 افزایش یافت. نتایج حاکی از اختلاف معنادار میانگین نمره آگاهی 0/001˂ P، نگرش 0/03=P ، و عملکرد 0/001˂ P قبل و بعد از آموزش می باشد. نتیجه‌گیری: باتوجه به این که بین نمره دانش، نگرش و عملکرد کارکنان دانشکده علوم پزشکی سیرجان قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی¬داری وجود دارد لذا  استفاده ازروش آموزش مستقیم درخصوص برچسب های مواد غذایی پیشنهاد میگردد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برچسب های غذایی، جدول حقایق تغذیه ای، دانش، نگرش، عملکرد

عنوان انگلیسی The Effect of Education on Knowledge, Attitude and Practice of Sirjan School of Medical Sciences Staff Regarding the Use of Food Labels
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Education seems to be more effective in improving people's knowledge, their dietary patterns and healthier food choices. Therefore, this study was conducted to determine the effects of education programs on the consumers' knowledge, attitude and performance towards using food labels. Materials and Methods: The present cross-sectional study was performed on 250 employees of Sirjan University of Medical Sciences, Iran. The data collection tool was a self -administrated questionnaire which included 9 demographic information questions, 7 knowledge-related questions, 4 attitude questions, 5 performance questions and 5 comment questions about food labels and their characteristics. The education was in the form of lectures in the form of 2 sessions of 120 minutes with an interval of one week with group discussion, and participatory training. This study did not have a control group and had a before and after study design. 6 weeks after the training program, the questionnaires were completed again by the subjects. Results: The age range of these employees was between 21 and 57 years and 85.6% of them were married. The results of this study showed that the mean score of knowledge before the training was 11.38 ± 3.28 which consequently increased to 20.92 ± 2.42 after the education. The mean attitude score changed from 29.48 ± 5.43 to 30.31 ±4.79; In addition, the mean performance score increased from 12.62 ±3.31 to 17.88± 2.15. The results showed a significant difference between the mean scores of knowledge P ˂ 0.001, attitude P = 0.03 and performance P ˂ 0.001 before and after the education. Conclusion: Since there is a significant difference between the knowledge, attitude and performance scores of the Sirjan University of Medical Sciences' staff before and after the education, the use of direct education method on the subject of food labels is recommended.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Food labels, Nutrition facts label, Knowledge, Attitude, Practice

نویسندگان مقاله بتول فرهبد | Batool Farahbod
Food and drug administration, Sirjan School of Medical Sciences, Sirjan, Iran
مدیریت غذا و دارو ، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران

فاطمه رحمتی نجارکلائی | Fatemeh Rahmati-Najarkolaei
Health Research Center, Lifestyle Institute, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات بهداشت نظامی، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله عج ، تهران، ایران

محدثه بلوردی | Mohadeseh Balvardi
instructor of Biostatistics, Sirjan faculty of Medical Sciences, Sirjan, Iran
مربی آمارزیستی ، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران

زهرا ایمانی گوغری | Zahra Imanigoghary
nursing & midwifery department, Sirjan faculty of Medical Sciences, Sirjan, Iran
گروه پرستاری مامایی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران

فهیمه فرهبد | Fahimeh Farahbod
Food and drug administration, Sirjan School of Medical Sciences, Sirjan, Iran
مدیریت غذا و دارو ، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران

رحمت الله زیدآبادی | Rahmatallah Zeidabadi
Food and drug administration, Sirjan School of Medical Sciences, Sirjan, Iran
مدیریت غذا و دارو ، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-522-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش تغذیه
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات