این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۵

عنوان فارسی تعیین قدرت پیشگویی کنندگی نظریه رفتار برنامه ریزی شده در میزان مثبت اندیشی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یکی از عوامل مؤثر در بهبود وضعیت روانشناختی برخورداری دانشجویان از تفکر مثبت می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر در اتخاذ رفتار مثبت اندیشی بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده در دانشجویان انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی- تحلیلی روی 632 دانشجوی کارشناسی و با روش نمونه گیری چند مرحله ای انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار  SPSSنسخه 22 و آماره‌های استنباطی (آزمون های کای اسکوئر، همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه، تی مستقل و رگرسیون خطی) انجام گردید. یافته‌ها: در این مطالعه میانگین (± انحراف معیار) مثبت اندیشی 20/28 (± 3/29) بود. بر اساس نتایج 60 درصد دانشجویان دارای سطح مثبت اندیشی بالا، 28 درصد مثبت اندیشی متوسط و 2 درصد دارای سطح مثبت اندیشی ضعیف بودند. نتایج رگرسیون خطی نشان داد که سازه های نگرش، هنجار ذهنی، کنترل رفتاری درک شده، قصد رفتار و رفتار مثبت اندیشی در مجموع قادر به پیشگویی 26 درصد واریانس‌ها برای مقیاس مثبت اندیشی می ‌باشند و سازه های کنترل رفتاری درک شده و نگرش بیشترین تأثیر را در پیشگویی میزان مثبت اندیشی افراد داشتند (0/001>P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده نظریه رفتار برنامه ریزی می تواند به عنوان نظریه مناسبی برای پیشگویی در زمینه مثبت اندیشی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین با توجه به اینکه سازه های کنترل رفتاری درک شده و نگرش بیشترین تاثیر را در پیشگویی میزان مثبت اندیشی دانشجویان داشتند، لازم است تا در برنامه های آموزشی به این موارد توجه بیشتری گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خوش بینی، نظریه رفتار برنامه ریزی شده، دانشجویان، سلامت روان

عنوان انگلیسی Determining the Theory of Planned Behavior’s Predictive Power on University Students' Positive Thinking
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: One of the effective factors in improving the psychological state of students is positive thinking. The purpose of this study was to identify the factors influencing positive thinking behavior based on the theory of planned behavior in students. Materials and Methods: This cross-sectional study was performed on 632 undergraduate students using multistage sampling. Data were analyzed using SPSS software version 22 and inferential statistics (Chi-square, Pearson correlation, One-Way ANOVA, Independent samples t-test, linear regression). Results: The mean (± standard deviation) of positive thinking was 20.28 (± 3.29). According to the results, 60% of students had high positive thinking, 28% had moderate positive thinking and 2% had weak positive thinking. Results of linear regression showed that attitude, subjective norms, perceived behavioral control, behavioral intention, and positive thinking behavior were able to predict 26% of the variances for positive thinking scale, and constructs of perceived behavioral control and attitude had the most impact on predicting positive thinking (P< 0.001). Conclusion: Based on the results, the theory of planning behavior can be used as an appropriate theory for conducting educational and interventions programs in the field of positive thinking. Also, constructs of perceived behavioral control and attitude had the most impact on predicting studentschr('39') positive thinking, and it is necessary to pay more attention to these issues in educational programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Optimism, Theory of Planned Behavior, Students, Mental health

نویسندگان مقاله هادی طهرانی | Hadi Tehrani
Department of Health Education and Health Promotion, Faculty of Health, Mashhad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی مشهد

الهه لعل منفرد | Elaheh Lael- Monfared
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

فاطمه جنگی | Fatemeh Jangi
Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

نجمه امان | Najmeh Aman
Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

علیرضا جعفری | Alireza Jafari
Mashhad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی مشهد


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-866-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات